søndag 10. mai 2015

Noe godt til kaffien og svar på spørsmålet ditt :)



Som du muligens fikk med deg så ga eg deg ein mulighet til å stille meg spørsmål om akkurat hva du ville her om dag, 
har fått inn noen spørsmål-
HELDIGVIS ikkje så mange hehe 
Men eg skal nå iallefall svare, og uansett, 
lurer du på noe om et eller annet, ja så er det jo bare å spør :) 

Men først MÅÅÅ eg jo bare vise deg hva Habibi bakte i går som me koser oss med til kaffien, ÅÅååå tennene mine springer i vann!
(Heter det det??hihi springer i vann? HAHA)
Anyway, det er HIMMELSK godt og enkelt å lage :) 



Det er jo nesten sånn at man har ikkje lyst å sette kniven i den!

Han har brukt sin egen grunnoppskrift på søt gjærbakst 
og den finner du HER! 


Mmmmmm Hovedingrediensen her er NUTELLA :) 
Eg tenkte at DET kommer til å bli søtt, men vet du?
Det ble helt aldeles perfekt! :) 

Eg sto å så på når han skar opp, snurret og klemte.
La ut film på Snapchat i går, mulig den er borte nå, men eg skal uansett prøve etter beste evne å forklare hvordan det hele gjøres:


Du starter med å kjevle ut "pizzabunner" Du trenger 3 stykker.
Bruk et flatt fat og skjær ut 3 sirkler, vårt fat er ca 30 cm på tvers.

Smør Nutella mellom hvert lag, det blir altså 2 flater med Nutella.

Deretter setter du et glass som er ca 6-7 cm i dia MIDT i sirkelen.
(Nå ligger alle 3 lagene oppå hverandre)

Nå deler du inn hele greia i 16 like store 
deler slik som skissen viser :) 

Du starter med å ta en smal del i hver hånd og tvinner UTOVER og på den 3.gangen du vrir lar du endene som er ytterst på sirkelen treffe hverandre. Klem endene godt til, gjør dette rundt hele "kaka", men vri 2 og 2 og til slutt består liksom "kaka" av 8 deler. 
Jammen ikkje enkelt å forklare med text, men du vil nok uansett "SE" hva du må gjøre når du står der med alt foran deg :) 

LYKKE TIL :) 
Hadde vært gøy å hørt hvordan det har gått om 
du skulle finne på å bake :) 

Eg er ganske STINN her eg sitter etter at eg hadde 
meg et stykke til lunsj HAHA

******

Nå skal eg etter beste evne ta å svare på de spørsmålene eg fikk :) 
Noen spørsmål kom i kommentarfeltet, 
men også på mail og et par på Snap :) 



-Om du strikker hver dag hele dagen?
Ja, omtrent så gjør eg det :) Rotler i fra meg med det som skal gjøres på formiddagen før eg inntar kroken. Eg suller en del, så det er ikkje helt nistrikking fra morgen til kveld.

-Om du var nødt for å konventere før dere giftet dere?
NEI, det var eg ikkje. Me giftet oss i Sveits og eg var på det tidspunktet Humanetiker. Eg konventerte fullstendig frivillig i 1993 og til Habibi`s store overraskelse, jepp han visste ikkje at eg gjorde det hehe Klart han ble glad, men det var overhodet ikkje noe krav fra hans side.

-Kan du forstå språker til mannen din?
Ja, det kan eg. Ingen kan på noen måte snakke "dritt" om meg når eg er til stedet hehe Eg snakker noe selv, men etter noen dagers oppvarming i Libanon snakker eg enda mer. OM det er riktig, ja det tviler eg på hehe, men de forstår. Å snakke arabisk betyr en del finger/håndbevegelser så det er bare å lære seg det grunnleggende hehe 

-Hvor lenge har du blogget?
Kommer du til å fortsette om/hvis dere flytter?
Eg startet å blogge i mai 2006, altså 9 år nå :) Frem til Januar 2011 blogget eg hos Blogdrive, men byttet da platform og fikk
altså da denne Blogspot bloggen :) Ja, selvfølgelig tar eg bloggen med til Libanon når den dagen kommer :) Kan bli spennede det-gleder meg faktisk til å DELE Beirut med dere 

-Hva er ditt absolutte favoritt garn?
ÅÅååå så og si UMULIG å velge!
Meeeeen, eg må vel si at alpakka garn generelt ligger ganske høyt på lista :) 

-Kan du lage mat?
Hehe ja, selv om det ikkje ser sånn ut på bloggen :) Men, når man er gift med en kokk som elsker å lage mat, ja så blir liksom hans hobby om eg kan si det sånn. Men før eg ble syk laget eg mye mat, 
men nå tåler eg veldig dårlig matlukt og spiser veldig sporadisk.
Spørs om eg hadde spist noe annet enn knekkebrød om det ikkje var for Habibi 

-Kommer du til å arrangere Strikketreff igjen?
Hmmmm det spørs, de siste årene har det jo blitt så mange pr år!
Det siste treffet eg begynte å planlegge (2011) måtte eg jo bare avlyse fordi det kræsjet med andre treff. Men, JA, eg skulle veldig gjerne gjort det, eg var faktisk den som laget til sånn stort treff først og det var i 2007.MEN, eg har planer om treff i Libanon for den som vil (tørr hihi)

-Er det vanskelig å være gift med en muslim?
Tror egentlig ikkje det er vanskeliger/lettere enn med en annen mann, det er å gi og ta begge veier uansett hvilken religion man har. Man MÅ selvfølgelig være åpne for å kunne forstå andre, tror faktisk det har vært like "vanskelig" for å han å være gift med norsk Humanetiker hehe Man finner en gyllen middelvei og er enig om hovedtrekkene, men man må heller ikkje la religionen dominere et ekteskap-noe eg syns me fixer bra :) 

-Hvordan organiserer du garnet ditt? 
Grupperer du eller samler det på en måte?
Eg har den meste i hyller, da ligger det etter merke og farge.
Har ei laaang stor CD-hylle som eg kun har alpakka i :) 
Utenom det har eg ei DIGER kiste med ca 16 kg type Safir, Østlandgarn, ei kiste med Finull, ei med Silja og diverse andre små kurver som er stappet med enkelte garnsorter som eg ikkje har så mye av

-Hvorfor er du egentlig ufør?
Eg ble ødelagt under en enkel galleoperasjon i 2001, alt som kunne gå galt gikk galt og helste verre. Eg hadde lekasje av gallevæske i 3 døgn som forårsaker "brannskader" i hele buken/tarmsystem. Dette følgte opp med flere store operasjoner og eg var både pasient her på SUS og på Ullevål og til slutt så fjernet de alle gallegangene mine og erstattet dette med tynntarm. Systemet virker for så vidt, 
men ikkje slik det er som anatomisk riktig så eg er rett og slett blitt en kronisk smertepasient som trenger morfin daglig. Kan aldri bli frisk og er inneforstått at det er slik livet ble og skal fortsette å være

-Kommer dere til å bosette dere i Habibi sitt hjemland?
JA! Absolutt! Det er planen vår, men AKKURAT når det kan eg ikkje si her og nå, for helt ærlig så vet eg ikkje selv.
Men i teorien så trenger me KUN å pakke koffertene å reise :) 



Da håper eg du er fornøyde med svaret, var i grunnen ganske gøy-
Så derfor, hvis du fortsatt lurer på noe er det bare å spørre :) 


Eg skal iallefall sette meg godt oppi sofaen nå og bare NYTE
resten av søndag, det håper eg DU også gjør :) 






KOoOS deg og ha en
deilige sløv dag :) 





HER kan du forresten se/høre en musikk video
som Fairouz synger om Beirut :) 
Eg, som skjønner litt får helt frysninger og tårer i øyene :) 
En ABSOLUTT favoritt! 






Go`klem fra ei litt trøtt, men GLAD Vibbedille :) 

4 kommentarer:

Gunn Kristin sa...

Koselig å lese om dagliglivet i Vibbedille-heimen :)
Det høres ut som dere er en fin familie som har det godt sammen.
Må innrømme at jeg er ofte innom bloggen din, men er ikke så flink til å legge igjen spor etter meg. Mye fint, og mange gode ideer å finne i bloggen din. Ønsker deg en fin håndarbeidsuke!

amo sin blogg sa...

Interessant å lese om deg og livet ditt.
Leit at du plagast med så mykje smerter.
Vona det kan bli betre.

Klem frå Anne-Mari

AnnetteK sa...

Er innom for å se hva du holder på med om dagen.
Så tøff du er, så deler så masse fra livet ditt, og om hvordan det er å leve med kroniske smerter!!
Stå på!!

Sylvia sa...

Hei Vibeke
Kort innpå, siden jeg sitter på en cafe i Spania. Min mor er syk, noe med galleblæren, noe du kan alt om. Får ikke
Sendt SNAP. Vi snakkes når Jeghåper kommer hjem. Klem