lørdag 24. januar 2015

MANSAF - Et Herremåltid!

Mansaf er egentlig nasjonalretten til Jordan, 
men den spises over alt  i Midt-Østen og de arabiske landene-
Hver på sin måte :) 
Dette er den libanesiske utgaven som 
Habibi digget til med i kwell :) 

Han kokte ris, rev opp og stekte nesten 1 kg hvitt kalkunkjøtt 
og bortimot 1 kg lammelår kjøtt, alt stekes seperat!
Skrelte 2 gode never med mandler og 1 boks med valnøtter-
også dette stekes seperat i en god klatt med smør  

Når risen er ferdig blandes ca halvparten av begge kjøtt typene inn i risen, når han stekte kjøttet krydret han det med 
salt, chilli og "7Pepper"
Alt dette blandes godt evn med mer krydder, etter smak.

Nå ble gryta vår så full at han kledde et stekebrett med aluminium
i stede for et vanlig fat og helte maten opp der, 
deretter strør han andre halvparten av
begge kjøtt typene over risen sammen med mandler og valnøtter.

Egentlig skal det pyntes med sitronskiver, men DET hadde
han glemt å kjøpe så her ble det tomat i steden for :) 

BON APPETITT!


JA, eg ble god og mett og denne skåla resulterte 
i 2 timer på sofaen! hehe 


On The Side er det VELDIG godt med "labban"
Det er vanlig kulturmelk som blandes med vann, salt og masse hvitløk, hakk en hel agurk eller 2 og ha oppi ;) 
Da spiser du slik, en skje med middag, tygg litt 
og så en skje med "labban" hehe
Å det SMELLER i ganen!! :)  


Siden eg nå har bursovet i nesten 2 timer på sofaen er eg fullstendig
klar i sofakroken skal vites og jammen har eg ikkje funnet meg noe
garn!! DET var jo ikkje DET som var planlagt i kwell! 
Men dette er bare et sånt kjapt innimellom prosjekt hehe
Det oppstod fullstendig AKUTT! prøve! :)

Jadda jadda, DU skal få se, I morra kanskje?? ;) 






KOS deg og ha en
FORTREFFELIG 
herlige kwell :) 






"God mat er som
god sex, 
Jo mer du får, 
jo mer får du lyst på"








Go`klem fra ei oppglødd Vibbedille :) 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Heldig du som har en som lager så mye god mat :-) Og nå må jeg jo inn her i morgen også for å se hva du tryller frem med nytt garn :-)

Sylvia sa...

Herlighet!!!! Nå ble jeg såååå sulten, enda jeg har en halvfull godteskål rett foran meg her, he he Og den Labban on the side.....mmmmmm sikkert godt til.
Jeg har mumset kake i hele dag, og snart skal jeg varme pizzaen jeg laget i går. Det er ikke farlig med meg, altså.
Spennende prosjekt du har funnet garn til. Hadde jeg bare visst hva det er!!!!
Koooos deg masse! Klem