mandag 4. mai 2015

Sitron Kylling-Oppskrift



Tenkte eg skulle dele en av Habibi sin gode retter på kylling, 
Sitron Kylling JAMMY-en av mine absolutte favoritter.
Har delt den før, men får stadig spørsmål om oppskrifter.
Enkelt å lage og det smaker himmelsk




Eg pleier å kjøpe en av Prior sin frossne kyllinger, men har også laget med fersk Herregårdskylling. Alt etter økonomi og hvor mange som skal spise. Samme fremgangsmåte er det uansett :) 

Sett kyllingen på kok og la den koke iallefall 1 times tid.
Etterpå fjerner eg skinnet og deler den i biter (Lår, vinger osv)
IKKJE KAST KOKEVANNET!

Da kyllingen er delt legger du bitene i en langpanne.
Skrell så mye poteter som du trenger og del de i båter, 
legg de så sammen med kyllingen.

Nå tar du kokevannet og måler opp ca 1 liter av dette i et mål,
Eg pleier å tilsette ca 6-8 fedd hvitløk, ca et halv melkeglass
med sitronsaft og så skal du bruke et krydder som heter
"7Pepper" (Dette får du på Arabisk Invandrer Butikk)
Ha et par ts av dette oppi og litt salt

Hell så hele literen over langpanna, det skal gå nesten kant i kant
med panna så hvis du trenger mer bruker 
du bare resten av kokevannet.

La alt putre godt på ca 240 gr til potetene er ferdige, 
da er mest sannsynlig kyllingen også ferdig :) 

SPIS OG NYT! :) 
JAMMY! Dette ER godt! :) 


Nå har me spist middag og er klar for litt dessert i sofakroken;
Jepp, Habibi tok Vaniljeboller ut fra fryseren og eg laget glasur :) 
Ble jo en ganske så fin mandag dette her :) 

******

Sånn ellers på en mandag har eg jo vært på etterkontroll i dag.
Liker veldig godt han kirurgen for HAN har virkelig tid å prate!

Nå har eg fått skikkelig svar på at BÅDE høyt kolesterol
og nyrestein henger sammen med Lavt stoffskifte HVIS det ikkje
er noen andre dominerende årsaker- greit :) 

Han var fornøyd med resultatet av operasjon nr 2 som eg tok på Haukeland og etter mye gjennomgang av rapporter o.l har han kommet frem til at under operasjon nr 1 ble både stemmebåndsnerven ødelagt og nerven
til Strupehodet, noe han kunne se i dag faktisk.
Så ja eg er ganske hoven på halsen og det kunne skyldes disse
nerveskadene + at strupehodet "ramler frem" når såpass mye er
blitt fjernet. Han sender meg derfor videre til 
Øre/nese/hals Poliklinikk for å sjekke om evn andre grunner. 

Skadene eg fikk under operasjon 1 er en NPE sak
(Norsk Pasient Erstattning)
Dette var han pliktig til å informere om og skulle være behjelpelig
med alle papirer/rapporter som trengtes der OM eg valgte
å melde det inn-Noe eg tror eg IKKJE kommer til å gjøre.
Har vært gjennom DEN mølla før både med advokater og rettsaker, selvfølgelig i en mye mer alvorlig grad, men dog, nei tror eg er fornøyd med utfallet eg, uansett hva som blir sagt, 
eg KAN jo snakke, men ikkje synge opera eller rope, 
hvem trenger vel det? hehe

Skal uansett ta dette opp med fastlegen for det kan være
at eg BØR sende inn uansett pga evn senskader.....

Nå er eg uansett klar for noen timer med strikketøyet, 
har hatt mine obligatoriske 2-3 t under dyna så eg er klar :) 

Har ca 2 cm igjen på bolen, deretter må eg rekke opp den andre bolen sånn at eg får startet på ermene 
JUHUUUUUU







KOoOS deg masse og ha
en herlige mandags kwell :) 






Go`klem fra ei fornøyd og optimistisk Vibbedille :) 


5 kommentarer:

Sylvia sa...

God kveld.
Og jammen kan du friste, Vibeke. En sånn vaniljebolle eller tre, hadde passet utmerket nå, som jeg sitter her med et glass saft.
Sitronkylling spiste jeg mye da jeg bodde i USA, og det er kjempegodt. Jeg lager det av og til, men ikke på så lang tid som deg. Jeg bare bruker mye sitronsaft over kyllingfiletene før de stekes med krydder på.
Godt at den greie legen forklarte deg hvor ståa er. Jeg har heller ingen sangstemme, og trenger det heller ikke, he he....bare jeg får skravlet litt hver dag, så er jeg fornøyd.
Ha en fin kveld. Klem

Solveig sa...

Nam nam sitronkylling så kjempespennende ut. Liker alt som nesten lager seg selv. Kanskje jeg skal prøve dette i helgen.
Kjekt å høre at alt står etter forholdene bra til. Sangstemme trenger man ikke, men det er nå kjekt å skravle både live og med tastaturet. Har ikke møtt deg live, men vet ihvertfall at du er god med tastaturet.
Nyt kvelden :-) Gleder meg til å se Wiolaen ferdig

Fjordheim sa...

Her var det kjempegod mat. Kylling er en av mine favoritter.
Har ikke laget sitronkylling før, så det må jeg prøve snart.
Bollene var også veldig fristende.
Er det noe jeg savner etter operasjonen som ødelag stemmebånda mine, så er det sangstemmen.
Driver å "synger" litt for ei jeg jobber hos i bolig.
Men kan jo ikek synge, Ligger også ca en og en halv oktav under de fleste andre.
Men snakke kan jeg, selv om jeg noen ganger blir sliten og omtrent mister stemmen.
Spesielt visst jeg snakker i telefon med mor som hører dårlig.
Men det er til å leve med.
Godt at du fikk svar på en del av det du lurte på.
Jeg hadde også en lege ei stund som hadde veldig god tid.
Det var veldg godt å kunne ta seg tid til å spør om alt en lurte på.
Lykke til med ermstrikkingen :)

Monai sa...

Den sitron kyllingen hørtes deilig ut :-)
Du har måttet gjennom gå mye i ditt liv. Men du beholder fortsatt ditt gode humør og sprer hverdags glede rundt deg.
Ønsker deg en fin tirsdagskveld.

Vibbedille sa...

Tusen takk Monai <3
Kos deg masse du også :)