torsdag 12. februar 2015

Et JAMMY tips for Kos & Hygge

Ikkje sant du også har dager hvor du bare vil krype inn i en god genser og under et teppe og bli der? 
         Det ER herlig med slike dager og eg tror selv at kroppen innimellom bare har godt av det. 

Eg klarte også i dag å komme meg litt tidlig opp, men det resulterte i nesten 3 timer på en noe for kort sofa godt under pleddet. Er inni en slik periode hvor eg bare fryser og kan sove og sooooove, husk at det kan være flere grunner til det, ikkje bare influensa.......



I dag har det vært sånn surt og kaldt ute og da passer det så fint med en effektiv mann på kjøkkenet hehe Han satt en diger deig med sin egen oppskrift på fine rundstykker og Foccacia- JAMMY! 

Han hoppet over oliven og spesifikke krydder i dag 
og strødde bare saltflak og sesamfrø på :)  


Disse spiste me VARME med deilige fetaost og rød paprika ;)  

Oppskriften kan du få her, ja det er som sagt  Habibi sin 
egen slumpeoppskrift hihi;

1 kilo mel
1 god  ss sukker
ca 1 ss salt
1 pk tørrgjær

Spe på med lunkent vann til det blir en god deig, 
tilsett 2 ss olje i vannet :) 

La deigen heve iallefall i en halv time, 
stekes midt i  210 gr i 15-20 min ca

Heves før utbaking og etter utbaking



Litt tilbake til det å fryse og være fryktelig trøtt;
Eg vet jo hvorfor eg er sånn, det er nok stoffskifte 
som er lavt......IGJEN!
Men det er så rart for de siste prøve mine er "tydeligvis" 
fine for eg har ikkje hørt noe.....
MEN eg vet at "fine" prøver er VELDIG individuelt!
Dvs at fine prøvesvar på meg kan være høyt/lavt på deg f.eks, 
man kjenner da sin egen kropp/form best av alle og min kropp fungerer slettes ikkje optimalt, ikkje halvveis en gang hehe

Greit at eg fra før av sliter med kroniske smerter som krever morfin
hver dag, men eg kjenner likevel at stemmer det ikkje :) 
Slik vil ikkje eg ha det, NOP, nå hadde eg liksom lært meg å leve
med det eg hadde og så kommer dette "Tullet"! Nok er Nok!

Nå er det jo sånn at eg har måtte fjerne hele skjoldbruskkjertelen pga svulst, ergo har eg 0 produksjon av hormoner og er avhengig av at medisinen gjør jobben sin!

Eg ble tipset om DENNE boka og kjøpte  den tvert!
Det er en bok FRI FOR medisinske utrykk, men er basert på mennesker som deg og meg og VÅRE erfaringer! 
Og jammen meg er det MANGE som
sliter med de samme symtomene! EG kan godt nevne mine?

Ok, her kommer mi list;
- Trett og tiltaksløs
- Frossen
- Ukonsentrert
- Hukommelsessvikt
- Vekttap
- Dårlig matlyst 
(Henger også sammen med hvordan min mage er da!)
- Tørr og kjølig hud
- Tynne og sprø negler
- Hes og uklar stemme
- Problemer med å svelge
- Økt kolesterol
- Muskelstølhet og kramper
- Svimmelhet
- Økt søvnbehov og snorking
- Tinnitus
- Overfølsom for lyd og lys
-Periodevis nedsatt sexlyst
- Uregelmessig menstruasjon

Dette var i grunnen ei liste som ble til mens eg leste i boka og fikk
MANGE skikkelig "AHA" opplevelser! Lista over "kjente" symptomer i boka er MYE MYE lengre, 
og det "hjalp" veldig å se de på trykk!

Mange, spesielt kvinner går rundt og føler seg pjusk og ikkje i form,  mange sliter etter hvert psykisk uten å helt vite hvorfor!
Med mange har det gått så langt at de havnet på psykriatisk avd og får antidepressiva, men så kunne det egentlig ganske "enkelt" vært 
ordna med en stoffskifteprøve og litt medisin! Det er jo tragisk! 
Det krevet tålmodighet å finne den riktige dosering både for lege og pasient,  derfor har eg kjøpt denne boka slik at EG skal kunne skjønne prøvesvarene og heller følge med når eg føler meg fin og når eg har svingninger ;) 

Har DU stoffskifte problem, enten lavt eller høyt?
Hadde jammen vært kjekt å høre dine erfaringer!
Kunnskap deles og eg vil veldig gjerne høre din, 
blir kommentarfeltet for lite eller for "Åpent" 
kan du sende meg en MAIL 

Kanskje du ikkje vet at det er dette du har?
EG gikk en stund og var pjusk og "RAR" før eg nevnte det for legen min og det første han gjorde var å ta denne blodprøve og dagen etterpå  fikk eg svar! Ble satt på Levaxin med èn gang og følte meg i grunnen fin eg helt til det begynte å vokse svultser! 
"problemet" mitt er nok mer å finne riktig dose og at personer UTENFOR hjemmet mitt kan forstå at eg orker retten og sletten ikkje å være SOSIAL!

Ok, dette var dagens "Utblåsende" info fra meg hehe
Kanskje du også fikk en Aha
Da var det jammen godt at eg skrev det :) 


Nå skal eg KUN sitte her i kroken min inntuller 
i Skappelgenser og sjerf hehe
Ingenting er varmere enn en skikkelig herlig Alpakka genser
og et deilige håndvevd teppe i kamel fra Afghanistan :) 
Jepp, litt luxus i hverdagen må man da kunne unne seg hehe 

Har til nå i dag KUN strikket 1 stripe og sett 1 episode serie
inntar eg altså kroken for kwellen, skal smække meg en Iskald Burn og bare Nyte fred og ro hehe 


Håper dagen din har vært noe mer sprek enn min hehe
Satser på at kwellen tar igjen for min del hehe




KOoOS deg masse og ha en 
herlig kwell ;) 

VINTERFERIE i morgen - JUHUUUU :) 




"All forståelse virker
så uendelig styrkende"

"Selv om vi ikkje forstår
betyr det ikke at 
forklaringen ikke eksisterer"

"Toleranse er å gi andre
mennesker de samme
rettigheten som
du selv krever"







Go`klem fra en noe sliten, men optimistisk Vibbedille ;) 

2 kommentarer:

Fjordheim sa...

Ja det er ikke noe godt å gå med slike symptoner. Har hatt litt av det.
Heldigvis er det ganske godt under kontroll nå. Men tror jeg skulle hatt en sjekk snart for jeg er mer sliten nå enn jeg liker.
Ingen annen grunn egentlig enn at jeg kanskje skulle økt dosen litt.
Hos meg var det svangerskap som utløste for høyt stoffsifte.
Noe som resulterte i at jeg til slutt måtte fjerne hele skjolbrukskjertelen.
Håper du finner et nivå på medisineringen som fungerer for deg.
Ønsker deg ei herlig helg :)

Wenche D sa...

Forstår at du sliter veldig, ikkje bra å ha det sånn. Eg har og helseproblemer og det var mistanke om lavt stoffskifte. Da fekk eg anbefalt å ta et naturleg hormontilskudd, Amour, som du får kjøpt på helsekost. Kanskje det kan hjelpa deg? Ønsker deg ein god og koseleg vinterferie :)