torsdag 17. desember 2015

Alene eller Ensom i Jula?


Du som er alene vet nok forskjellen på det å være Alene
eller Ensom, forskjellen er GIGANTISK og for mange veldig dramatisk, spesielt når me nå går mot høytiden som virkelig gjenspeiler familie og samhold.

Ellers i året fungerer det utmerket å være Alene,
ja enten man ønsker det eller om det er ufrivillig,
men når desember står for dør vil det hos veldig mange føles som om en stor bit mangler.

Hva gjør DU da? Ja hvis du føler deg ensom?
Setter du deg ned å gråter og syns synd på deg selv?
Ja eg har full forståelse for at dette ofte skjer, eg hadde garanter gjort det selv! MEN, når du så har tørket tårene, ja da er det på tide å ta et grep, ja for du kan gjøre noe ;)Det kan virke forgjeves i starten og kanskje også nedverdigende? Men husk at hvis du ikkje ønsker å være alene i Jula ja da kan du faktisk gjøre noe og du må gjøre det NÅ!.

Du er slettes ikkje svak, på ingen måte og ved å "Rope" ut at du er ensom viser at DU er sterk! Ja at du ønsker å gjøre noe med din egen situasjon - Det er modig det, og eg skal LOVE deg at du vil få en Gledelig overraskelse! For vet du hva?
Det finnes så mange flotte mennesker og familier i dette lange landet vårt som mer enn gjerne vil feire Jul med nettopp DEG! Man trenger ikkje være i slekt for å kalles en familie, nei på ingen måte! Gode venner og fremmede kan blir din nye familie og de vil også mest sannsynlig se forbi de grunnene du har for å ikkje ha egen familie :)

Det eneste du ikkje må gjøre, ja hvis du da ikkje vil av ulike årsaker være alene i jula, ja det er å sitte å VENTE på at NOE skal skje, for det er ikkje ofte noen går rundt å henter alle de ensomme for å lage jul til dere. 

I alle byer og i de fleste kommuner finnes det foreninger som lager Jul til nettopp de ensomme, ja både eldre og unge samles for å ha en felles Julemiddag med pakker og kos,
og vet du? Du vil garanter treffe mange flotte mennesker, ja kanskje du også får deg en ny venn eller 2?

En annen idè er jo å invitere hjem en ensom selv?
Ja hvis du ikkje vil ha en stor jul :) Det er også koselig, ja å være få i jula :) Me er bare oss 4 og me har det så herlig :)

JuleSentralen til RødeKors er åpen og der kan DU ta kontakt og si at du er ensom og at du IKKJE vil feire
Jula alene og eg skal love deg at du vil få en
fin jul hvis du gjør en innsats!

Julesentralen er OGSÅ for de som søker etter ensomme, dvs at hvis DU har en ledig stol i Jula kan du ta kontakt med RødeKors og de vil sette deg i kontakt med en person som søker selskap i høytiden! Er i dette FLOTT vel!?

Dette innlegget har eg skrevet av egen vilje og ikkje på oppfordring fordi eg får faktisk en del mail av ensomme mennesker som søker trøst og forståelse. Eg skulle så mer enn gjerne hjulpet alle, men det har eg ikkje muligheten til dessverre pga min helsesituasjon.

Kanskje DU har mulighet til å hjelpe en ensom?

Eg hjelper på min måte, som f.eks å gjøre overraskende ting for min mor og i dag skal eg overraske ei her i Tananger med en liten ting. Eg kjøper Asfalt og gir selgeren noe godt, eg har kjøpt MANGE Til/Fra lapper som kommer til å gi mangen
i rusmiljøet middag i jula + eg skal dele ut luer og sjal til byens løse fugler :) I den store sammenhengen er ikkje dette så mye, men hvis ALLE gjør litt, ja det trenger heller ikkje koste noe, da vil flere og flere få det litt bedre :)

Dette var dagen Oppfordring midt oppi Julestria :)





Nå skal eg ut å hente Jr og me skal innom min mor som også er alene og da er det koselig når noen stikker innom på en kopp kaffi og vet du? DET koster overhodet ingenting og det er absolutt noe ALLE bør ta seg tid til! Ja eller stikk innom en ensom nabo eller venn, det betyr MER enn du aner :)




KOS deg nå litt og ha
en Eventyrlig Herlig dag :) 





Juleklem fra ei Vibbedille m/Julestemning :) 

1 kommentar:

Anne Elise sa...

Så sant, så sant, gro! Tenk om alle hjelper bare litt??
Det er nok også viktig for de som er ensomme eller alene tar kontakt med de som arrangerer diverse julefeiringer og lignende
Ønsker deg ei riktig God jul!