tirsdag 2. desember 2014

Knall Godt, rimelig og Kjapt JuleGOTTERI og Kos

Noe av det BESTE eg vet på ei Grov skive er SURSILD
men KUN i desember hehe Merkelig, men helt sant ;) 

Eg gjør det hele veldig enklet fordi eg faktisk syns at Sursilda til Delikat er BEST, men det er ALT for lite løk oppi, 
MASSE sild er det og det er jo SUPERT ;) 

Eg siler av laken, finner et Norges glass, skjærer 4 passe løk i ringer, legger så min løk og Delikat sin sild lagvis i Norges glasset
og avslutter med å helle laken over = KNALL god Sursild hehe 

Det må da virkelig gå an å jukse nå i julestria, 
hele seansen sto på ca 10 minutter hehe


FruktFlesk har vært en Tradisjon i Generasjoner i vår familie
og nå er det kun eg som lager det, 
så det gjelder å få ungene i sving snart hehe

Det ALLER første du gjør er å legge 30 Gelantinplater 
i en en skål med 2,5 dl iskaldt vann, der ligger det mens du tar
2,5 dl vann i ei gryte sammen med 1 kg sukker.

Når sukkerblandingen bobbler SÅ VIDT tar du vekk gryta
og begynner å ta litt og litt av gelantinen oppi-RØR GODT!
Tøm NESTEN alt vann oppi fra gelantinen, hold litt igjen som du kaster! Grunnen til at du holder litt vann igjen er at det skal såååå lite til før det blir FOR mye væske, 
du skal ha farge/smak oppi også ser du ;) 

Nå har du CA 1,2 liter væske i gryta-
Del dette i 2 like store deler

Bland så en farge/smak i hver del

EG gjorde alt dette 2 ganger for eg skulle ha......... 


......4 smaker ;) 
Eller egentlig skulle eg ha 5 smaker, men tror du jammen ikkje at
eg har klart å ROTA BORT den lille Sitron flaska!!!
Jaja, den gule sitronen får eg lage i morgen ;) 

Ellers er den Røde her Bringebær, Grønn er Eple, 
Oransj er ananas og blå er mango/lime 

Dette er en GENIAL måte å bruke de der flate Tubberware boksene på, en halv porsjon blir liksom akkurat passe tykk (ca 1 cm tykk)

Nå skal de stå en stund å stivne, når det er stivt strør du sukker på.
Eg har tenkt å klippe opp mitt i morgen, vær RAUS med sukkeret!
Eg skjærer i remser, dypp en skarp/tynn kniv i kaldt vann før
du gjør det, dra så remsa opp, dypp en skarp saks i kaldt vann
og klipp opp passe store biter, la bitene falle oppi en skål med MASSE sukker. Rot så bitene rund i sukkeret før du tar de opp i stor sil slik at du kan shake av overskuddssukkeret, 
legg de deretter på oppi en stor form, 
eg bruker langpanna. Eg lar alt ligger der å bli litt tørt før eg
deler de rundt oppi tette glass/plastikkbokser ;) 

Vær klar over at ÈN dråpe vann oppi det ferdige flesket kan
ødelegge ALT sammen! *WRÆÆÆL!*

Du kan også bruke små former àla pepperkakeformer og lage
hjerter og små figurer, det går bra. Det som blir til overs
kan du f.eks bruke i en Delfia kake ;) 

Eg har brukte farger/smak fra CK Products -
forøvrig et veldig FARLIG sted å drive å snuse hos HAHA
DU er herved advart hehe


Etter at eg var ferdig med kjøkkentjenesten 
overtok Solstråla og laget herlig TACO
Jepp, det ER fortsatt TIRSDAG, men her er det
snakk om HVERDAGS KOS hver dag ;) 

Dvs at er eg mett, Nydusja, tatt på pysj og FULLSTENDIG klar her i sofakroken med Grey`s Anatomy og strikketøyet ;) 

Er straks over på andre siden på et smettesjerf og klar til å starte
Del 12MysterieSjerfet ;) 
Del 13 kommer i morgen kwell så det gjelder å henge med hehe
For min del er det greit å være noenlunde ajoùr, 
hvis ikkje ramle eg fullstendig utafor hehe

Som du ser har eg faktisk hatt litt ENERGI i dag!
FANTASTISK!!!!
Er på 4. dag med Levaxin øking og innimellom så popper
energipumpa opp et hakk, eg håper det blir flere hakk
for dette lover godt! Smertene ellers klarer eg å holde i sjakk, 
de har eg jo som du vet levd med i mange år nå og kjenner de ;) 
Hvis "ting" bare holder seg slik og eg får
nok søv blir dette en meget BRA måned ;) 

Hvordan har din dag vært?
Har du startet på noe Juledill?
FORTELL!
Håper du har det BRA iallefall og at du
får tid til litt KOS inni mellom ;) 







Ønsker deg en HERLIG kwell
og noe KOSELIG å sulle med ;) 








Go`klem fra ei IVRIG & GLAD Vibbedille ;) 

4 kommentarer:

Sylvia sa...

Sånnt juleflesk er så godt. Det smakt jeg i fjor, nam nam
Lurer på om sånn smak med farge finnes hos Jernia.....? Tror jeg har sett sånne Cacas-produkter der. Må sjekke i morra på vei til jobb ( går igjennom et handlesenter)
Nå har jeg bare en boks igjen av pepperkakene jeg bakte, så nå må jeg nok igang med noe annet......he he
Så bra at energien poppet opp hos deg i dag.
Jeg har vært å hentet meg briller hos optikeren, mine første lesebriller, johoo!!!!
Og da tok mamma og jeg oss en skikkelig jenteshopperunde ( hun har jo bil!) og jammen var det JEG som fyllte opp bagasjerommet denne gangen!!
Det ble litt julestæsj og noen julegaver også.
Nå skal kvelden nyyyytes med strikketøy og julete.
Klem

Vibbedille sa...

ÅÅååå det er GØY med nye brille! ;)

De har iallefall Cacas på Jernia her ;)

Fjordheim sa...

Å, slikt fruktflesk laget vi heime på Jæren da eg voks opp.
kanskje eg må prøve det igjen.
Får se om eg rekker det.
Så godt at levaxinen begynner å virke.
Vondt å gå å være veldig sliten og trøtt mye av tiden.
Ha ei fortsatt herligadventsuke :)

Gunn Kristin sa...

Ikke noen dum ide med lettvint julekos. Sursild i disse spannene er helt ok da man legger i litt ny løk. Juleflesket du lager har jeg planlagt i flere år, men får visst aldri begynt. Ønsker deg en fin førjulstid.