torsdag 18. desember 2014

Oreo Snop og andre Karameller!

Her om dagen tok Habibi på seg 
konditorforkleet og tryllet frem noen
NYDELIGE Franske Delikatesser! 

Mmmmm de smakt ALT mulig! 
Inni her er det sjokolade, aprikoser, mandler og rosiner
i skjønn forening :) 

Deigen er en SemuleGryns deig;
500 gr semuliegryn
300 gr mel
1,5 ts bakepulver
200 gr smør
Spe med melk til dette blir en deig, bruk maskin, 
Alt det tørre oppi så sper du med melk til den er helt fin ;) 
Slik at den ikkje kladder vettu 


Habibi kjevlet ut hele greia til en firkant, 
ganske tynt, skar i firkanter, ca 4X4 cm, 
la på fyll, klabbet sammen og trillet forsiktig til kuler
og rullet dem i sesamfrø ;) 

Stekes på 200 gr i ca 15 min ;) 

Habibi dyppet også noen i sjokolade ;) 
Det kan minne om sånn skikkelig fruktkake bare den er innebakt ;) 
Disse må du bare prøve ;) 


Eg har også koset meg noen timer i kjøkkentjeneste i dag ;) 
Har laget Solstråla sin absolutte favoritter; OREO Hjerter 

De er visst helt HIMMELSKE og anbefales virkelig ;) 
Eg laget dobbe porsjon og fikk 45 stk ;) 

De små hjertene er også sjokolade og de selges i små
poser på Rema ;) 


Har fått en del spørsmål om hvor eg har kjøpt disse boksene mine, 
de er akkurat passe stor til å ha hjemmelaga snop i ;) 
Eg kjøpte de faktisk på en Quiltebutikk her i Tananger hvor innehaveren hentet de med seg fra USA, 
men eg har funnet en nettside hvor de også
selger de, du kan jo ta en titt HER


Har også kokt 1-2-3 Karameller, det innebærer ca 1 time med
ofte røring og slitne ben, men det er SÅÅÅÅ verdt det hehe ;) 

Oppskriften er enkel;
1 dl lys sirup
2 dl sukker
3 dl kremfløte

Ha alt i gryta, begynn å rør og la det koke opp, 
skru så ned plata, men det skal likevel koke hele tiden
bare at det ikkje skal koke over. Eg klarte å stabelisere det på 2.

Bilde til venstre er etter ca 30 min og det til høyre er etter 1 t-
da besto de dråpetesten og var ferdig ;) 


Tømte alt i en form som er ca 15 X 35 cm og det blir rett 
i underkant av 100 stk og de pakker eg i rød cellofan ;) 


Falt for disse skålene på Nille, 
SUPERT når de har startet SALGET hehe

Ferdigkjøpte Peppernøtter smakte fortreffelig-JAMMY!


Selv om eg har vært fraværende noen dager 
har eg fått strikket en del.
Mangler bare sokker og snor i lua til dette antrekket ;) 
Det skal vaskes og dampes lett og SÅÅÅ må eg få tak i ei dukke!
Mulig eg må ned i garasjen å hente 
Solstråla si slik at eg kan prøve på ;) 


På mandag var eg ute i 7 timer med mammen på Julegaveshopping!
Eg var helt SKUTT etterpå og det var helt klart nødvendig med
en NY pysj ;) Ikkje sant den var SØT!??

******

I dag sto eg faktisk opp kvart over 5! JEPP!
Eg hadde migrene i går og det er jo GODT å ha den unnagjort
for desember-TENK kor kjipt å fått det på Julaften!???
Dvs eg sov HELE dagen i går omtrent og våknet kl 23, 
la meg kl 02 og våknet altså litt over 5 hehe

Så etter kjøkkentjenesten i dag tok eg meg en dusj
og stupte i senga og Zzoove i 2 strake timer ;) 
KNALLHERLIG! 

Nå skal Jr og eg en tur på kjøkkenet å finne frem litt
Godiser og kaker, så tar me kwellen vettu ;) 

Man trenger litt kos hver dag skal vites, ikkje sant?


Ligger du i rute til Jul, eller tar du det stille og rolig
som meg, uten stress og mas? 
Det er så deilig å bare ta alt i eget tempo UTEN å la seg
påvirke av hverken reklamer eller hysteriske kjøpesenter hehe 





KOoOS deg masse og ha en
FORTRYLLENDE  herlig
kwell ;) 







Go`klem fra en Vibbedille som tror på Nissen ;) 

3 kommentarer:

Sylvia sa...

Du frister med alt det gode snopet dere lager hos dere. Jeg har bakt igjen i dag, men det verste er at det nesten bare er jeg som spiser alt det som bakes.
Fin pysj du har fått deg også. Den var staselig, Vibeke.
Her er jeg bakpå med sen siste julegaven, men har lagt opp til en arm i kveld. Må strikke masse i helga, hvois jeg orker. Men ellers tar jeg julestresset med ro. Det får andre ta seg av. Jeg vil kose meg når jeg først har fri.
Håper formen din er fin til julaften , så ikke slit deg ut. Klem

Vibeke sa...

Jeg får alltid så lyst til å bake når du poster sånne innlegg altså! Det er stort sett bare kakemenn og kokosmakroner som bakes her i huset:p

Tove R sa...

Så flinke dere er på kjøkkenet :). Her har vi kun laget karameller og bakt serinakaker :-). Energien er ikke helt på topp, men er ikke så sikker på om det hadde blitt laget noe mer allikevel ;). Har nå en liten pause før jeg skal starte støvsugeren. Må ta litt om gangen, også er det alltid så koselig å lese bloggen din (spesielt i "pausene"). Du er virkelig enstor gledespreder. Ønsker dere alle en strålende jul. Titter nok innom ganske så snart igjen tenker jeg.
Klem ToveR