mandag 8. desember 2014

Sarah Bernhardt og andre Delikatesser

I år har eg for første gang laget Sarah Bernhardt kaker ;) 
Det blir iallefall ikkje siste gangen skal vites! 

Siden kverna her i huset har tatt kwellen lager eg en forenklet utgave! Ingenting er vel bedre enn det? 

Eg brukte 650 gr ferdig Kransekakedeig fra Rema 

Trillet små kuler og trykket de litt flate, 
sånn ca 3 cm i diameter ;) 

Har ikkje peiling hvor store de egentlig skal lages, 
men her går man for en munnfull hehe 


I grunnen laget eg denne sjokoladekremen først av alt siden den skal stå i kjøleskapet før den piskes med maskinen, 
min krem sto i 3 timer.

Eg kokte opp 6 dl kremfløte
brakk opp 300 gr Freia Kokesjokolade og tømte kremen over.
La de smelte litt før du røre i den og som sagt, sett den
i kjøleskapet og gjør noe annet fornuftig ;)  

Når du har sprøytet denne kremen på mandelbunnen
setter du de en halvtimes tid i fryseboksen


Når eg smelte sjokolade sverger eg til vannbad;
En god glasskål oppi gryta, vannet i gryta skal gå til midten av skåla ca. Eg brukte ca 200 gr Freia kokesjokolade 
og en dæsj med Delfia 

Eg syns sjokoladen smaker kleint om man bruker for mye Delfia


SÅÅÅ dypper du hver enkel kake ned i sjokoladen, 
en godt tips: Han en litt dyp skål siden herligheten blir litt høye.
Mine ble litt miserable for min skål var ikkje dyp nok.

Sett de så i fryseren igjen ca 20 min, eg smelta da litt hvit
sjokolade og bare skvettet dette rundt på kakene før eg 
IGJEN satte de i fryseren ;) 

Da alt var stivt la eg de lagvis i en kakebox med matpapir mellom, 
ommøblerte litt på lammelåra i fryseren og satt boksen inn igjen ;) 

Har tipset om det før, men gode råd kan man ikkje gi FOR ofte;
Merk boksen med f.eks "Fiskehoder"-
er du heldig har du flere igjen til Julehelga HAHA 

Det ble tilsammen 72 kaker ;) 

 Samtidig som eg laget Sarah Bernhardt laget eg OGSÅ
mine egne SnadderKaker! Oppdaget jo selvfølgelig at eg har jo nesten laget SB i flere år hehe

Det brukes samme bunn, Samme ferdig Kransekakedeig og i dag
hadde eg 650 gr tilgjengelig ;) 

Trillet ei tjukk pølse og skar i 1 cm tykke skiver, 
diameteren på disse er ca 5 cm ;) 

Trykke de litt inn i midten (Se bildet)
Du kan trykke litt mer mens de er varme etter stekinga 


Mens de steker kan du lage den gule kremen;
Kok opp ca 1 dl Kremfløte og ca 120 gr sukker
trekk det bort fra plata og tilsett 4 eggeplommer èn og èn, 
rør hele tiden. Skru så av plata og vei opp ca 165 gr margarin
rør ut litt og litt om ganger, 
bruk god tid + ha oppi 1,5 ts vaniljesukker
Bare la dette stå å avkjøle mens du steker ferdig bunnene
+ at bunnene være kalde før du fortsetter ;) 

Greit å ha kaffi og Pc på kjøkkenbordet på en slik dag, 
SETT deg ned innimellom-hvis ikkje ryker ryggen ;)  

Du kan sitte å surfe litt mens den gule kremen blir stiv i fryseren ;) 



 Til slutt skal også disse dyppes i flytende Freia Kokesjokolade ;) 

Sett de NOK en gang i fryseren og deretter pakk i en kakeboks
og oppbevar de i fryseren.

Av disse ble det 50 stk ;) 

Når du skal servere disse kakene er det bare å ta de opp når de skal
spises, de slipper frosten fort og det er nydelig når de er kalde ;) 


Etter en slik heftig bakerunde står man igjen med 4 eggehviter, 
disse trenger du slettes ikkje kaste!! *Fy Fy* 


Da lager du MASSE PikeKyss, ja for det blir MASSE hehe

Eg pisket altså 4 eggehviter sammen med ca 8 dråper
Sitronessens og et strø med salt, når dette skummer tilsetter du
litt og litt sukker-i alt 160 gr ca
Avslutt med å ha litt farge i etter ønske, IKKJE bruk
konditorfarge, da blir hele greia bløt, eg kan anbefale
FargeGele fra CK Products -mine er Babyrosa så eg har kun
hatt et bitte lite hint med farge, men du kan virkelig får 
KNALLFARGE med disse produktene ;) 

Surf litt på facebook mens Kenwood`en durer i vei ;) 

Bruk sprøytepose og kjør på og sprøyt i vei.
Eg laget mine ganske små, type søt munnfull hehe

Da eg hadde 250 stk kastet eg resten av marengsen hehe
Jepp, NOK får være NOK hihi 

Eg satte begge bretta inn i ovnen på 100 grader i 1 time, 
så byttet eg plass på brettene og lot de stå 1 time til-
skru så av ovnen, ha en glipe på døra og la ovnen bli kald
mens Pikekyssa står inni ;) 

Når Kyssene er kalde ha de f.eks i et Norges Glass eller i et
syltetøy glass og pynt med en sløyfe-
FLOTT dekor til kjøkkenet ;) 

Eg har et eldgammelt Norges glass til tørk nå og en rull
med sløyfebånd er funnet frem ;) 

HEKKAN for en VELLYKKET dag ;) 

Hvis eg ikkje hadde gått tom for sjokolade hadde det
blitt risboller også, men det får eg ta en annen dag ;) 



Trooooo om eg orker å strikke i kwell???
Tenkte egentlig bare at eg skulle 
sitte musestille uten å bevege meg eg!
Etter 6,5 t på beina rett opp og ned er 
det LOV å ha vondt i beina!??
Du kan si det sånn at det var utrolig himmelsk å ta seg en dusj!
Har nesten i følelse under beina hehe
Men NÅÅÅ kan eg seriøst NYTE stormen som er
meldt her på vestlandet i morgen 
med meget GOD samvittighet hehe

Med dagens innsats + de 2 andre sortene eg laget i helga
har med jo nå 5 sorter JUHUUUU

Jr skal bake pepperkaker på skolen på fredag med
medbrakt deig så da har me 6 sorter + at Solstråla
skal bake kakemenn, da er me oppi 7 ;) 

Habibi har planer om 2 småkakesorter, ja så dette
baller på seg mer og mer + at eg skal lage marsipan
og muligens peppermyntekuler ;) 

Trooooor nok det skal blir NOK søtsaker i Jula hehe
Men fy søren det er GØY å bake slikt ;) 


Håper også at du får en slik god dag innimellom ;) 
Eg har gått veldig mye på stahet og vilje i dag, men hva gjør
man da ikkje for dine kjære?? hihi








KOoOS deg masse og ha en
fortreffelig herlig 
mandags kwell ;) 







Go`klem fra ei MEGA fornøyd Vibbedille ;) 

4 kommentarer:

Fjordheim sa...

Å her var det mye godt. Hvordan klarer du selv å glemme
at det ikke er fiskehoder i boksen da? hehe
Tror jeg hadde klart å spise opp mesteparten av innholdet
i den boksen alene.
Noen kaker kan jeg bare ikke lage fordi
der er alt for gode, og da spiser jeg
for mye. Har nok det de kaller dårlig selvkontroll på slike ting. hehe
Høres nesten ut som du har tatt for mye Møllers tran,
eller kanskje det var for mye Levaxin hehe.
Blir nesten andpusten av å les om alt du driver med.
Håper det er bra med deg i dag.
Ha ei fortsatt god uke :)

Anonym sa...

å hjelpes, her ble jeg skikkelig fristet.....lagde delfiakake i dag, i morgen blir det romkuler, flesk og mandelstenger. Men de kakene med gul krem skal jeg prøve, så skikkelig gode ut :)

Kjerstin :)

Soline sa...

Så mye godt du har laget! Jeg elsker Sarah Bernhard - men jeg har valgt den enkle varianten i langpanne som du sinner på Det søte liv - kjempegod!

Ellers har jeg laget den konfekten som ungene MÅ ha hvert år - nemlig snickerskonfekt. Den er bare så enkel å lage - og smaker fantastisk godt! Det blir ikke jul uten!

Ha en fin uke!

Sylvia sa...

Juhuuuu....du er altså helt rå, Vibeke!!!! Som før sagt, hadde jeg vært naboen din, hadde du ikke fått være i fred, he he..... Såååå masse godt! Og jeg elsker jo kaker.
I kveld har jeg bakt smørkakene dine. Det tok noen dager før jeg orket å steke dem, for jeg er helt skutt hver kveld etter at jeg kommer hjem fra jobb. I kveld bare tok jeg meg sammen, og vips har jeg en full boks med smørkaker. Og de er altfor gode, og det blir nok meg som spiser de opp!!!!
Hadde jeg enda hatt en stor fryseboks, hadde jeg nok holdt på som deg. Men en liten kjøleskapfryser, som alltid er full, så går det nok ikke :(
Kjempelurt med " fiskehoder " merket på boksen.
Her skal det strikkes resten av kvelden......bare jeg får lagt fra meg Ipaden , he he.
Klemmer herfra.