tirsdag 4. mars 2014

Hva er DIN strikkefasthet??


EXTRA stor pleier eg å svare hehe

Hadde en periode hvor ALT eg strikket ble
størrelse TELT!!
Men sååå TVANG eg meg selv til å ALLTID
strikke prøvelapper til store prosjekt!

Ja det tar litt tid med diverse utregninger, 
men HVOR lang tar det å rekke opp en halv meter
som er 180 cm i vidde? 

Made My Point! hehe

Eg skal som du vet strikke "Made By Me" genseren, 
den skal strikkes i Sandnes Alpakka 
men eg har valgte Rubin 

Alpakka`en er 110m/50 og Rubin er 100m-
dette trenger nødvendigvis ikkje bety så mye, 
men UANSETT bør man teste ut 
strikkefastheten sin i det garnet man velger.

Hvis du ikkje vet hvordan det gjør 
(vet det er mange som knoter med dette) så skal eg
vise deg hvordan ;) 

Orginal genseren skal strikkes på pinne 4,5
så første prøvelapp er på pinne 4,5 altså i Rubin
Genseren skal strikkes over 228 m

Min prøvelapp viser 19 m på 10 cm, 
da blir regnestykke slik:

228m : 19m X 10 cm = 120 cm

(Me orginal fasthet som er 20 m blir genseren 114 cm)

Altså på pinne 4,5 blir genseren 6 cm større+
at du kan legge til litt FORDI prøvelappen strikkes
frem/tilbake og genseren rundt-en kjensgjerning er at
de aller fleste strikker noe løsere på rundpinne, 
ERGO vil genseren blir +6 cm større

Nå går eg ned til pinne 4 med Rubin 
Da fikk eg 21m på 10 cm, da blir det slik:

228m : 21m X 10 cm= 108,5 cm

MIDT I BLINKEN for meg!

Eg kjenner min strikkefasthet så eg VET at genseren vil bli
større enn 108,5 cm og er sikker 
på at den blir flott i størrelsen.
På pinne 4,5 er eg sikker på at den blir ubehagelig stor!

Håper dette kan være til hjelp for deg også!
Hadde det ikkje vært for OpArt teppe hadde eg nå
vært HELT klar for å legge opp!!!!
Mulig den kommer på pinnene 
i løpet av dagen anyway MoHaa

Tok med meg alle hakene og tok et OutFit bilde hehe
Dagens KOSEantrekk er Svart tights, boxer-top
og ein deilige Raglan genser, om det betyr noe så er
alt kjøpt på Gina Tricot og er knalldeilig! ;) 


Siden Habibi hadde shaina alt, handla OG planlagt middag
FØR eg sto opp skal eg bare sitte her å ha en fine dag! 
Setter på litt serie og strikker LYDIG videre på teppe ;) 
Niesa vår har termin I DAG så nå kan det skje
ANYTIME! Gleding! 
Om ikkje teppe blir ferdig så har eg iallefall
et par smågaver til å starte med ;) 




Håper dagen din også starta GODT
og at den fortsetter slik ;) 

Legger til DAGENS Qvote:

"You can either run from it, 
OR learn from it!" 




Ha en STRÅLANDES
herlig tirdag!
Jammen ikkje så verst gitt ;) 






Go`klem fra en lykkelig & Glad Vibbedille ;) 

2 kommentarer:

Tøri sa...

Takk for hjelpa,hehe!

Wenche sa...

Har strikket mang en prøvelapp opp gjennom årene, men det blir aldri rett uansett. Som du poengterer så er det forskjell på å strikke rundt og fram og tilbake. Min løsning på problemet om jeg velger tykkere garn er å gå ned en størrelse. Det funker for meg, men kanskje ikke for andre.