søndag 21. februar 2016

Nybegynner på SokkeStrikking? -Enkle, Norske og Gratis Oppskrifter

Foto/Design: Vibbedille

Er du ganske fersk hva angår sokkerstrikking? Ja det kan være en bøyg man bare over og det er gjerne litt skremmende, men slettes ikkje så vanskelig som man tror!

Eg er slettes ikkje noen designer, neida, på ingen måte,
men eg strikker ofte uten oppskrifter og følger hodet mitt :) Noen ganger blir det vellykket og da skriver eg gjerne ned hva eg har gjort og deler det mer enn gjerne :)
De 3 eneste sokkerNotatene eg har gjort har jammen blitt ganske populære så nå samler eg de like godt i ett innlegg!
Ja så har du dem samla :)

Eg bruke ull på beina absolutt HELE året, det er kun tykkelsen som endres og i den tynne enden er det Opal som er den store favoritten, spesielt på sommersokker :)

Har laget en oppskrift på Ankelsokker
som passer perfekt til str 39


Bildet over
GRATIS oppskrift



Foto/Design: Vibbedille

Trenger du en vanlig sokk i litt tykkere garn så har eg komponert en av de også, denne passer også en
fot str 39 perfekt! Trikset er å strikke foten i sokkene 3-4 pinner for kort, ja for DA blir de ikkje slapsete!
Disse sokkene er strikket i Viking sitt Raggegarn :)




Foto/Design: Vibbedille


Føler du for å avansere litt kan du legge til litt fletter, det er faktisk MYE enklere enn du tror! Sokkene over her har eg strikket i Østlandsgarn helt uten forsterkning og de er fortsatt akkurat like flotte :) Jammen bruker eg de mye også!




Mulig du trenger litt mer beskrivelse på noe av det
som skjer i en sokk?

Hvis du f.eks syns det er veldig skremmende med en HÆL kan du f.eks kikke på noen av DISSE videoene og hvis du er usikker på tåfelling? Ta en kikk HER!

Når det kommer til Flettestrikking kan du
ta en kikk HER og HER

Alle som strikke BØR på et tidspunkt strikke seg noen sokker, for det først er det det beste man kan ha på beina+det er utrolig gøy å strikke når du har lært det :)

Får stadig spørsmål som:
"Hvor finner eg de der stripete sokkene du strikket?"
Nå får du bare legge denne sida under Favoritter
så har du de tilgjengelig på ett sted :)

Spørs om eg ikkje må fòre mor mi med noen Opal nøster snart hehe Ja slik at eg får noen NYE Sommersokker hehe
Mine egne pinner er litt opptatt nå skjønner du hihi





KOS deg og ha en
Koselig ettermiddag :) 



Eg vurderer en kwil eg.....Sliten..... ;)






Go`klem fra en SokkeGlad Vibbedille :) 

2 kommentarer:

Bundingen sa...

Så snill du er som deler! Det er alltid noen nybegynnere som trenger veiledning. Jeg strikker de fleste sokkene etter den oppskrifta jeg lærte på skolen i 50-åra. Merkelig så godt den holder seg.....

God søndagskveld fra Ingunn

Anonym sa...

Får man noen gang nok sokker? Jeg strikker også som regel etter en gammel kjenning. Strikket et lass med sokker og gav bort til jul. Nå har jeg akkurat knekt koden til firestarter sokkene(en av de engelske oppskriftene). Plundret litt med strikkefasthet, samt at oppskriften måtte tilpasses mine små føtter. Str 38 ble altfor stort hehehe. Strikker de i opal play og de blir kjempefine.
Ønsker deg en god dag. Klem fra nattugla merete