torsdag 30. juli 2015

Amerikansk ChiliGryte


Har ikkje tall på alle de gangene Jr utbryter 
når han ser amerikanske filmer: 
"Eg og vil ha sånn chilligryte som de lager der!" 

Ja eg må jo innrømme at det høres veldig godt ut, ja det SER jo t.o.m godt ut-skikkelig KraftFòr som kan være sååå sterk som du bare ønsker :) 

Det finnes flere konkurranser i USA over hvem som lager den beste og ikkje minst sterkeste chilligryta! Kan tenke meg det ligger en eim over forsamlingen når alle grytene er tomme hehe Ja for dette må da være mat som setter systemet i sving HAHA 

ANYWAY, eg er så heldig som har ei god strikkevenninne, Anne Elise i Haugesund som igjen har familie i USA og på denne måten har eg da altså fått fatt på denne oppskrifta :) 

Som regel har man det meste man trenger i skapet, men merkelig nok så manglet me litt krydder så dermed ble det en tur på Rema på morrakwisten, ja det ble faktisk 2!!! 
Men da alt var i hus satte Jr og eg i sving, han styrte gryta 
og eg hakket grønnsakene  :) 


Her er ingrediensene som skal oppi :) 


Merkelig nok hadde me ikkje verken Kajennepepper eller oregano igjen, ja og så hadde eg glemt å få med meg 
Hakkatomat bokser :) 


Når ALT er kommet seg i gryta skal 
det småkoke i 1,5-2 timer :) 

Selvfølgelig skal eg dele Anne Elise sin magiske oppskrift, GODE ting er til for å deles :

900 gr kjøttdeig (du kan bruke kjøtt også)
5 bokser hakkede tomater
2 store glass tomatpurè
1,5 kopp hakket løk ( 1kopp ca 2,5 dl)
0.5 kopp selleri
0.4 kopp hakket grønn paprika
1/4 kopp chilipulver
1.5-2 ts hvitløkspulver
1-1,5 ts salt
0.5-1 ts malt svart pepper
0,5-1 ts Oregano
0,5-1 ts Sukker
1/8 ts malt kajenne pepper
2 kopper røde bønner

Jr startet med å steke alt kjøttdeigen så tok me opp tingene etter hver som eg hakket de opp, siden me elsker Kidney bønner var det de som havnet i gryta, 2 bokser og til nå 
(Ja gryta er fortsatt på kok) har me hatt oppi 3 bokser med hakkede tomater. Mulig eg tar den 4. oppi når 
det har kokt en stund.

Personlig syns eg det var MYE chili i oppskriften så me tok enn så lenge ei toppa ts, ja og den chili`en me har er superduper sterk og eg kjenner det varmer godt i halsen når eg smaker på gryta :) 

Tror nok dette blir en alt for kraftig bombe i min mage hehe, men eg SKAL smake for det ser sykt godt ut 
og smaksprøvene til nå er over all forventning :) Jr sine øyne klitrer og han gleder seg sykt til middag :) Tror nesten eg må ta på meg Cowboy Boots`en til  middag i dag HiHi

Da har du fått Dagens Middagstips!
Kanskje du har det meste i skapet, det er fort gjort å lage, 
det er bare Putretiden som er lang :) 
Blir en spennende middag :) 


Mens det putrer og koker skal eg smække meg en iskald Burn og finne frem heklenåla :) 






KOS deg du også og ha
en eventyrlig herlig dag :) 






Go`klem fra matvraket Vibbedille :) 

2 kommentarer:

Fjordheim sa...

Ligner veldig på ei gryte jeg har laget noen ganger.
Men jeg hadde i litt grønsaker også, og mindre chilipulver ja,
Var veldig mye i den opskrifta. Er nok ikke å anbefale
for norske mager nei. hehe
Håper det smaker og at magen din tåler det.

Vibbedille sa...

Det smakte himmelske, men om magen tåler det gjenstår å se hehe Spiste meg ganske mett for eg kunne ikkje stoppe hehe