søndag 28. februar 2016

Dette er så VIKTIG! -Strikke Tips


Når du skal starte på et nytt prosjekt,
sjekker DU strikkefastheten din skikkelig?

Selv om du strikker i samme garn som oppskrifta og bruker samme pinne så er det slettes ikkje sikkert at det stemmer når det er DU som strikker det. Dette du sjekke,
hvis ikkje kan du ende opp med en genser som enten
blir for liten eller for stor ;)



I dag startet eg på en nytt prosjekt, Denne Genseren
Eg har ikkje orginalgarnt og da er det ENDA viktigere
å sjekke strikkefastheten.

I oppskriften står det at på pinne 5 skal det
være 18 m på 10 cm
Eg prøvde meg frem med forskjellige pinner for eg liker ikkje å strikke på så tjukt som pinne 5 når garnet (Merino Ex Fine) er såpass tynt. Kom frem til at pinne 4,5 funket,
da fikk eg 20 m på 10 cm

For å få en genser som er fin til meg bør den ligge mellom størrelsen som er 105-115 cm i brystvidde, da vil den bli passe romslig, eg endte opp med totalt 222 m og da blir den 111 cm rundt bystet, dvs eg måtte gå OPP
2 størrelser ifølge oppskriften.

Det er slettes ikkje vanskelig å teste ut og regne det ut,
det er uansett verdt det!
Ingen liker bakover strikking hihi



Nå er det først 5 cm vrangbord, den skulle egentlig være
1 vriddrett/1 vrang, men eg føler med 1 vriddrett maske blir vrangborden så utstrekt! Altså liten spenst
så eg strikker vanlig :)

Allerede på første omgang etter vrangborden starter Sirkuset hehe Etter hva eg har skjønt av det eg har lest på oppskriften så skal det skje en del til eg er under armene :)
SPENNENDE!

Herlig garn å strikke av er det iallefall :)

Har funnet meg en serie "The Divide" så nå blir det strikking og kos resten av kwellen :)

Er kjolen tørr i morgen og sola skinner satser eg
på en fotoshoot! JuHuuu
Ønsket mitt er å komme meg ned til berga og havet,
men me får se :)




KOS deg nå litt og ha
en velfortjent koselig kwell :)






Go`klem fra ei Optimistisk Vibbedille :)

1 kommentar:

Sylvia sa...

Slike regnestykker er gull verdt!!!
Men jeg stoler og på intuisjonen min, og det går som regel ganske greit.
Matematikk er ikke min sterke side, men har man formelen, og bruker matte i praksis, så er det mye mer forståelig.
Noe jeg alltid gjør FØR jeg starter på en vrangbord, er å strikke de maskene som er lagt opp RETT omg rundt. Det blir så fin kant, og man slipper å knote med de vrange maskene i oppleggsmaskene.
I morgen er det ny uke, og siste dag i februar, herlig!! Har ventet på Mars nå, for da skal det skje spennende ting. Mulig det også blir kaos, for det er meldt sludd og snø etpar uker fremover, noe jeg IKKE har bestilt !!!! Trodde vi skulle bli ferdig med det i februar......
Ønsker deg en herlig uke, uansett vær. Men krysser fingrene for morgendagen, når du skal ta bilder. Gleder meg til å se Vibeke.
Klem