onsdag 13. april 2016

JA, eg har Gebiss!


Det er ikkje å legge skjul på at man KAN ha det morsomt med Gebiss! Ja send en ungen inn på en karnevalsbutikk, hva kommer de aller fleste ut med? Jo nettopp løstenner!

Da er det i grunnen rart at noe så morsomt
skal være så TABU belagt??

Men eg VET hvorfor!

Mange har lett for å automatisk sammenligne gebiss med noe ekkelt, ja mange tenker at
"Huff, den personen har nok hatt dårlig tannhygiene o.l"
Mange har også veldig lett for å kritisere personer med stygge tenner UTEN å vite årsak, og det finnes MANGE årsaker!
De fleste er nemligen ikkje selvforskyldt!

Mange skremmer ungene med at;
"Ja spiser du mye gotteri får du gebiss!"
Akkurat som om det å ha gebiss sidestiller deg som et menneske, ja at du da blir et dårligere menneske!
Det er jo ikkje sånn! La det være sagt, mangen har spist gotteri hele livet uten å få gebiss

ENDA flere kobler gebiss opp mot veldig gamle personer hvor det er alderdommen har tatt tennene, eg var også en av de som samlignet gebiss med veldig gamle mennesker.

DET var HELT til eg vurderte muligheten til meg selv!
Da var eg kun noen og 30 år.....

Eg VET at mange av dere som leser her hos meg sliter med dårlige tenner, ja for det har dere selv fortalt meg.
En mail fra dere starter gjerne slik
"Har et par spørsmål til deg som har så flotte tenner..."

Ja eg VET eg har fine tenner, svarer eg gjerne, eg har nemligen kjøpt dem selv :)

Det er den BESTE investeringen eg noen sinne har gjort!

Det kan være mange grunner for at man velger siste utvei når det kommer til tennene, min grunn er at de bare forsvant! Ja mer eller mindre! Etter mange år med smertebehandling begynte det å tære på tennen, pga munntørrhet utviklet eg Periondontitt og tennene begynne å skli ut!
EN SKUMMEL perioder! Dette ble et ganske stort "handikap" etter hvert da eg har et ganske stort smil!

Eg gikk i flere år med stygge tenner! Var helt grusomt! Tannlegeskrekken som var et annet problem gjorde at eg stadig utsatte det! Eg ville fra første stund av bare trekke ALT og bli ferdig med det! Problemet var å finne en tannlege som var villig til å gjøre det, samtidig som eg også ville ha narkose! Møtte veldig mange stengte dører på veien. 

Hele prosessen virket så endeløs og vanskelig!
Tok en del telefoner for å spør og råd/hjelp, men det var jammen ikkje mye støtte å få hos noen....

Det hele løste seg da en tannlege fra Colosseum ringte
og han var villig til å gjøre det!
Alle tannlegene eg hadde vært hos ville sette Implantat (Skruer i kjeven), men HELDIGVIS ble det avgjort at dette ikkje ville fungere pga Periondontitt`en, eg kunne risikere at skruene også hadde sklidd ut.

Uansett, nå er det 7 år siden eg gjorde dette!
Angrer ikkje et eneste sekund!
Eg fikk narkose og i løpet av 2 timer trakk tannlegen
17 tenner og eg våknet med NY og flott protese i munnene! En trò kopi av mine egen tenner, ja t.o.m mellomrommet
fikk de med seg :)
Protesen er laget etter avstøp og foto av meg :)

Og vettu hva? Eg hadde veldig LITE vondt i etter kant!





Det er slettes ikkje noe ekkelt med gebiss, det finnes ikkje noe renere hvis du bare er flink å pusse tenna! Ja for det må eg på lik linje med alle andre! Når eg dusjer, ja da bader tennene i noe antibakteriellt med litt bleking i :)
Tennene blir aldri hvitere enn det de i utganspunktet er.
Mine naturlige tenner var veldig hvite
og eg fikk heldigvis "beholde" fargen :)

De står som STØPT i munnen og kommer aldri frem i en samtale eller under et måltid!
Eg knasker både gulrøtter og kjøtt som alle andre, men DET kreves litt jobb både fra deg selv og tannlegen
i tilvenningsfasen etter at du har fått gebisset :)
Hvis du likevel skulle ha et problem med at det løsner, ja da finnes det pulver(lim) som du drysser på ganen :)
Da mitt var nytt brukte eg dette i en periode fordi eg var REDD det skulle ramle av når eg kjørte i humper!!!
Hekkan det var et styr å få de ut hehe
SÅ ja, de holder GODT!

Det er gjort mange undersøkelser på tannløshet i Norge,
hva som evn er årsaken. Utdanning, økonomi, helse etc er lagt til grunn, men dette er noe som KAN ramme alle.

Det burde heller ikkje vært slik at det er lommeboka som skal bestemmer om du har fine tenner eller ei! På det området er me helt "UTE" her til lands altså! Tannlege er absolutt noe alle burde ha råd til! Hvorfor ikkje bare løse det med samme type Egenandelskort som hos lege!??

Kan jo si det at eg måtte cashe ut 25.000,- for mine tenner, dette var inkl narkose (noe som betyr at det er en anestesilege og en anestesisykepleier på plass) i etterkant fikk eg ca 6.000,- refundert fra NAV for de dekker selve trekkingen HVIS
det er sykdom inni bildet.

En Implantat løsning ville kommet i OVERKANT
av 100.000,- i mitt tilfelle

Mitt NESTE store mål på dette tannområdet er
å ordne ferdig tennene nede.....
Det hemmer meg ikkje så mye da det er stort sett tennene oppe som viser i et smil, men eg merker at de nede viser mer når eg snakker, men prøver å ikkje tenke på det. Eg avslutter heller med et smil så er det hele glemt av
den eg snakker med hehe

Hadde det vært opp til meg så hadde eg hatt gebiss nede også nå for eg ville ta alt samtidig, men DA streiket tannlegen! hehe Det er noe de ALDRI gjør tydeligvis, for du kan verken tygge eller snakke visst nok, men nå kan det gå siden eg er vant med det oppe.
Må bare pante litt flasker først hehe

Neida, men det er det eg vil nå!


Kanskje du sitter der nå og tenker:
"Å eg skulle ønske det var meg som var ferdig"

Ja det kan bli deg, ja hvis dette er eneste løsning! Det krever en god innsats fra deg som pasient, men ikkje gi opp!
Hos meg var det legene som reagerte på min dårlige tannhelse og da ble det satt i gang undersøkelser på OM medisinen eg brukte kunne være årsaken og DET var det! Da fikk eg papirer fra spesialistene på sykehuset om dette, tok det med meg til NAV og tannlegen :)

Det er veldig mange helsetilstander og medisiner som påvirker tennene, så er du i tvil, ta det opp med din fastlege eller hvis du har en spesialist/f.eks smerteklinikken, de VET hvordan de skal gå frem og IKKJE la deg stoppe hvis noen bare blåser av det! For de KAN finne det ut hvis de vil :)

Ikkje la deg trykke ned med at "Ok, dette lar seg ikkje gjør", ALT kan ordnes til det beste for den enkelte, det gjelder bare å ikkje gi opp! Vet det er tøft for du føler deg allerede sårbar hvis du er i en situasjon med dårlige/stygge tenner, du blir veldig hemmet i din hverdag på måter ingen andre kan forstå-uten å ha opplevd det!
Hvis du i tillegg plages mye med tannsmerter og betennelser,
ja da er det virkelig tøft og slitsomt!

Har vært gjennom hele registeret
og VET hvordan du føler deg!

Hvis du har flere spørsmål, eller har lyst på en "Prat" kan du bare sende meg en MAIL

Vil bare ønske deg masse LYKKE TIL om du er i startfasen for nye tenner eller om du sitter der nå og vurderer dette mer enn noen gang før!

JAj eg vet eg har skrevet om dette før, men med en vanvittig øking av lesere er det ofte et tilbakevendene spørsmål :)
Det blir lest gamle innlegg og det blir det spørsmål om

Dette er et tema som må snakkes om OFTE! :) 



GOD Tannhelse for ALLE!




Del Gjerne :)





Go`klem fra ei smilende Vibbedille :)

3 kommentarer:

Håndarbeidsfrua sa...

Greit med en reprise, for dette blir mer og mer aktuelt etter hvert som overlevelsen av kreft øker, og behandlingen med medisiner blir tøffere og tøffere.
Tannleger vegrer seg for å anbefale protese. Vil heller lappe på i dyre dommer. Plomber er brått oppe i 15.000-20.000 hvis du har syreskader. Og det er jo kun midlertidig. Kommer stadig nye angrep.
Og implantater er jo som du nevner rundt 100.000. Men etter 15-20 år kan man regne med reperasjoner hvis det er løse ledd mellom de som er skrudd fast.
Glad jeg har mine stygge, sterke tenner i behold. Men man vet jo aldri hvor lenge.
Regner med at du får en del mailer nå fra nær og fjern, siden du når ut til så mange.
Klem fra Liv

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Fantastisk!
Trodde i grunn det var bare jeg som var åpen på at tennene mine renses i eget glass når jeg dusjer. ��
Gebiss er ikke hva det en gang var.
Og heldigvis har Colosseum klinikker flere steder i landet.