søndag 16. august 2015

Gode Råd og Tips mottas med stor TAKK!

Joa, eg har sovet rimelig greit, men våknet med en "brødkniv" i ryggen-ja slik føltes det! Litt vanskelig å beskrive for det kjennes ikkje ut som om det er muskulært for eg kan bevege kroppen/ryggen, men fytti hamparæva 
nå er det vondt altså! 

Når ting er så pass vondt at eg rett og slett ikkje orker 
å strikke, ja da er det faktisk ille! Klarer ikkje å sitte i ro lenge nok egentlig. Strekker ut ryggen litt når eg sitter, det hjelper 
3 min, så "krommer" eg den igjen og det hjelper nye 3 min-
ja og sånn kan eg holde på.

Smertene har nå vart i ca 1 uke og det har vel egentlig bare tatt seg opp vil eg si, ja for hele uka klarte eg å gå på tur 
og tenkte at å trave i vei på ulent terreng, 
ja DET er godt for ryggen det! 

Hvis eg har sittet litt så er det godt de første minuttene eg reiser meg å går, men så må eg sette meg igjen-
Tja, det kan virkelig bli en "travel" dag gitt-
frister slettes ikkje med tur kan du si.....

Er veldig vanskelig å finne en god stilling før eg sovner, 
men eg har heldigvis sovet, ja helt til kl 8 hehe


Hvis du ser på denne FANTASTISKE skissen min her så ser du sånn ca hvor smertene ligger, noe høyere enn korsryggen, og den er omtrent konstant! 

Uheldigvis vet eg at det er omtrent her nyrene ligger, 
men eg velger å tenke bort det.....
Ja for HVER gang eg har gått til legen min med med noe de siste 10 år har det liksom aldri vært: 
"Neida, dette er "bare"..bla...bla" og vips så er eg god!

Men har du gjerne kjent/opplevd noe lignende og har noen gode råd til meg?
Eg har f.eks prøvd med varme, ikkje noe effekt sammelignet når det er muskulært, ei heller er ei pute i ryggen god, 
da må eg liksom strekke ryggen opp og det er 
"stress" i ryggen liksom.....

Ja eg vet, vanskelig å forklare, men eg har liksom ALDRI hatt vondt i ryggen bortsett fra en leddbåndsskade eg har nede 
i korsryggen, men den VET eg hvordan kjennes-
Dette er ikkje slik....

Joda, legevakten er åpen, men helt ærlig??
En kombinasjon av dårlig erfaring 
og sykt lang ventetid så orker eg ikkje.....
Har en kjapp resepttime hos legen i morgen, men skal skravle fort og forklare han hvor hinsides vondt dette er så får han avgjør OM han utvider timen min.......

Morfinen eg tok da eg sto opp hjalp ikkje en gang......
Men nå "krøp" eg til skapet på badet og tok en 
Voltaren 100mg sup som eg fikk da eg hadde nyrestein 
og nå kjennes ryggen litt sånn varm og "avslappet" ut......Liker egentlig ikkje at eg har effekt av disse for eg orker slettes ikkje flere "diagnoser".......

Men, kanskje DU har opplevd/erfart noe lignende?


Da er eg mottagelig for et eller flere Gode råd :) 




Ellers så håper eg jo iallefall at
DIN dag blir MYE bedre enn min....





Go`klem fra ei passe irritert Vibbedille :) 


3 kommentarer:

Sylvia sa...

Hei Vibeke
Jeg har faktisk hatt vondt i ryggen min hele uka, men det hjelper seg nå.
For noen uker siden gikk jeg med vond rygg i nesten to uker. MEN jeg har aldri hatt vondt i ryggen eller hatt plager med det, så jeg tror bare at jeg har strekt noe eller sittet feil.
Det beste jeg har gjort, er å gå på jobb, og være i farta. Jeg har nesten ikke orket å sitte, for da kjennes det enda verre etterpå. Så jeg har gjort om butikken, vasket og vært rundt omkring. Det samme her hjemme, vasket og styret rundt. Og så kjenner jeg det godt om jeg har sittet å strikket i sofaen, da er jeg stiv etterpå.
Tror du må gå de turene dine, jeg. Eller ha en varmepute i ryggen. Jeg danderer meg med masse puter i sofaen.
Men siden du har sterke smerter, er det kanskje som du nevner, nyrene. Det får du sikkert svar på hos legen i morra. Lykke til.
Klem

Linn sa...

Jeg hadde vondt i ryggen for et par år siden, husker ikke hva diagnosen var, men det var hakket før skiveutglidning(er det navnet på norsk?) så fysioterapeut ga meg noen øvelser...bruker ofte NHS sine sider når det gjelder selvhjelp..
http://www.nhs.uk/Livewell/Backpain/Pages/Backpainhome.aspx

Men det er klart, er det nyrene så hjelper det nok lite. Lykke til og håper det blir bedre!!!

Vibbedille sa...

ETter mye frem og tilbake endte eg opp inne på Google for å sjekke litt og slik eg føler meg minner jo om Nyrebekkenbetennelse......Hmmmmmm Skal iallefall ta med tisseprøve i morgen!