onsdag 26. august 2015

Vibbedille sine Billige LuxusSokker- GRATIS Norsk Oppskrift

Foto: Ali Dib Najèm

JUHUUUUU SolskinnSokkene mine er ferdig med sin feil og mangler, men AKK så herlige de ble 
og de er jo SUPER myker og gode :) 

Det var med en tilfeldighet at eg havnet borti Viking sitt Raggegarn og pga fargene ble eg bare betatt :) 
Uten av et var klar over det er det jo 20%acryl og 20% Nylon i dette garnet og det er jo et helt Ultimat Sokkegarn :) 
Eg trodde jo at det var "vanlig" ullgarn så 
TAKK til den som informerte meg :) 

Sokkene ble akkurat slik eg forespeilte meg, masse striper og LANG vrangbord som eg kan skyve ned etter ønske :)
Har gjort meg noen notater underveis 
og eg deler mer enn gjerne :) 

Ja eg VET at mangen av dere strikker sokker som er mye mer kompliserte enn dette, men det er alltid noen som har sokkeskrekk og er mer enn fornøyd med en enkel sokk :) Dessuten trenger jo alle et par skikkelig 
Kosesokker uten for mye dill :) 

Min fot er en ganske normal str 39 
og sokkene er strikket etter mine mål :) 


Foto: Ali Dib Najèm

Garn: Viking RaggeGarn og pinne 3,5 mm

Eg bruker noen engelske forkortelser fordi 
det er enklere å skrive;

K= Rettstrikk
P= Vrang
K2tog = strikk 2 rett sammen
P2tog = strikk 2 vrang sammen
SSK = Slip-Slip-Knit  SSK 


Legg opp 48 masker 
(12 m X 4 pinner)

K2P2 og strikk striper, hver striper er på 
4 omganger i hver farge
Totalt strikket eg 15 striper- ca 20 cm

Strikke forsterket hællapp over maskene fra pinne 1 og 4
Bruker Forsterket Strikk teknikken:

Pinne 1: K1, ta neste m løst av, K osv
Pinne 2: P tilbake

Gjenta disse 2 pinnene til hællappen er ca 6 cm 
Min lapp er på 28 pinner

Strikk lappene i striper, 2 pinner i hver farge 

KILE:
K12, 2 vridd sammen, K1-Snu
P3, P2tog, p1-snu

K4, K2tog, K1-Snu
P5, P2tog, P1-Snu


Fortsett slik du du har felt alle yttermaskene, 
da har du igjen 13 masker

Pga oddetall i hællappene har eg plukket opp 15 m langs den ene siden og 16 på den andre, alt etter hvordan du fordeler de 13 maskene på 2 pinner, du skal uansett ha 22 m på hver av pinnene etter opplukking :) 


Nå skal du felle på ANNEN HVER pinne;

Pinne 1: K til 3 masker igjen-K2tog, K1
Pinne 2 og 3: K
Pinne 4: K1, SSK-K ut pinnen

Deretter 1 omg uten fellinge 


Gjenta disse 2 rundene til du har 
12 masker på hver pinne.

Eg strikket 13 striper i foten før tåfelling
Selve foten er GLATTSTRIKK

Tåfelling: 
1 runde i hver farge

Pinne 1: K9, K2tog, K1
Pinne 2: K1, SSK, K9
Pinne 3: som pinne 1
Pinne 4: som pinne 2

K neste omgang


Gjenta disse 2 omgangene til du har 5 m pr pinne
Fordel maskene på 2 pinner- 10 m over og 10 under
Vreng sokkene og strikk tåa sammen :) 

Sokkene mine veier 120 gr, det gikk AKKURAT 60 gr i hver farge, dvs, mine sokker kom på 30 kr siden 
Viking Raggegarn koster 12,- der eg kjøpte det :) 

VÒLA-DU er nå den LYKKELIGE eier av 
Vibbedille Sine Billige LuxusSokker!

Bare spør om noe skulle være Uklart :) 


SIKKERT og GARANTERT at noen nå tenker: "Luksussokker....Hmmm....til 30 kr?"
"Ka i all verden, i HVILKEN verden lever hun der!" 

Jada Bring It ON! hehe

Luksus sokker er ikkje ensbetydende med en hespel til 200 og et så komplisert mønster at man omtrent må ha Master for å løse oppskriften, nei, nei, nei DA har DU misforstått!

En HVER Hjemmestrikka Sokk ER Luksus!
Den som mener noe annet har ALDRI virkelig
NØØØØDE mykheten av en skikkelig
GOD Ullsokk på beina! 
DET:) 


* * * * *

Eg er litt sånn i morgensjokk her ennå eg hehe Eg våkna STÅENDE ved siden av seng kl halv 8 i morges med TIDENES leggkrampe! Du snakker meg om å våkne til "trampeklapp" HAHA

Siden eg allerede var oppe (ALT er relativt her!) så tok eg turen på do og der sto Jr, begynte jo da å skravle så eg bare vandret videre inn i stua hvor eg fikk servert kaffi :) 

Ali var usannsynlig veldig våken så han vaska/rydda kjøkkenet og moppet gulvene-SAMTIDIG- som han kokte egg og laga frokost-Jadda, ALT dette over hodet mitt hehe 

Derfor skal eg nå etterpå ut på kjøkkenet å få i meg et egg som GARANTERT er hardkokt! Like egent BESTE smilende egg som er bløtt i midten, men men-Egg er egg sier Ali hehe

Etterpå det skal eg være STRENG og sette meg på gulvet 
å få bind på noen flere bøker! Kanskje eg kan sitte å høre på Lydbok da? Hmmm det må eg teste, ja hvis eg ikkje konsentrerer meg for mye :) 

Ute er været litt sånn hmmmmm 
Det er iallefall kaldere, men ingen sol.




Men DU?
KOS deg og ha en
STRÅLENDE Flott
Onsdag! 



Snart HELG! 







Go`klem fra ei VELDIG fornøyd Vibbedille :) 

9 kommentarer:

Bundingen sa...

Skikkelige glad-sokker! Med sola på beina,-nesten.
Takk for at du deler oppskrift. Uansett hvor mange sokkepar det har blitt opp gjennom åra, er det alltids gode tips å hente fra andre. Jeg liker også dette garnet til "tjukk-labba". Skal prøve tåfellinga di neste gang.

Jeg er på farten til frisøren. Gleder meg.....

God onsdag til deg også!

Klem fra Ingunn

Snuppesnella sa...

Åååå så fine sokker ! :-) Skikkelige
gladsokker !
Hilsen også en sokkestrikker.

Snuppesnella sa...

Noe jeg har lurt på: Det er jo så populært å strikke forsterket hæl på sokker. Men min erfaring er at der det som oftest blir hull er ikke bak på hælen, men under.
Jeg strikker også forsterket hæl...

Vibbedille sa...

Selv sliter eg sokkene på tåbakken, så eg tror kommer litt an på hvordan man trør og går :) Men du kan jo legge til å strikke hele hælen med ectra Nylontråd :)

Det gjorde alltid mormoren min :)

Snuppesnella sa...

Godt tips. :)

Tantekaramellen sa...

Lekker!
Jeg kommer til å se etter garnet og spesielt fargene. De var oppmuntrende.
Rundt nitten åtti lærte vi å strikke lignendes sokker på håndarbeiden. Jeg kommer alltid tilbake til oppskrift som den.
Takk for at du deler.

Irenes hobby sa...

Fine glad sokker. Eg liker godt å strikke av det garnet. Spar kjøp har også et sokkegarn som eg liker å bruke. Billig sportsragg. Ha en fin kveld.

Litamora's Quilt & Design sa...

Det enkle er ofte det beste, og jeg digger sokkene du har strikket :-)

Anonym sa...

Jeg sliter..... Har plukket opp masker og får 22 masker på 3 pinner, ikke 4.....?