lørdag 31. oktober 2015

Strikk Struktur - Lekre mønster

Tori Burbisz

Er du flink til å bruke en oppskrift til andre ting enn det den er laget for? Ja at du f.eks bruker selve mønsteret
til noe annet enn f.eks lua over?
"Kopiere" det over til en sokk, genser, sjerf etc

Det er selvfølgelig fult mulig og det er slettes ingen hemmelig kunst, men det er alltid et triks/tips ved det hele :)
Når du har mønsteret foran deg vil du kunne se hva som er
1 rapport i bredden/høyden, noter deg ned antall masker. Hvis du f.eks vil flytte lue mønsteret over til en genseren
og genseren krever ca 220 m, da er det frem med kalkulatoren og så finner du det nærmeste tallet til 220 som Rapporten "går opp i"-Skjønte du den?

Et eksempel:

Genseren bør ha ca 220 m
1 rapport er 16 m

Regnestykket blir da:
220/16= 13,75 (Her runder eg opp til 14)

Ergo:
16 m/1 rapp X 14 = 224 m

Da strikker du genseren over 224 m
og du får 14 hele rapporter rundt bolen :) 
Så lett kan det gjøres og etter hvert lærer du
å utforske og prøve deg frem.

Regner med at mange vet hvordan dette kan gjøres, men eg vet også at MANGE "sliter" litt med at de "låser" seg fast til et bestemt mønster. Noen gangen blir man bare så forelsket
i en struktur eller mønster at man vil bruke det på alt og det kan du så klart :) Bare husk at hvis du har "kopiert" et mønstert over på noe annet skal du ALLTID henvise til mønsterkilden når/hvis du publiserer :) 


Luen over




jmarkovi/ Sarah Arnold




Dona Carruth




Anna & Heidi Pickles



For deg som aldri har prøvd dette før så er det bare å finne et mønster med gjerne litt enkelt mønster og kaste seg uti det :) Etter hvert vil du finne ut at du kan bruke et enkelt
mønster til ganske mye :) 


* * * * *


Typisk at eg våknet med DET hodet i dag! Jada, det er uka for det, men trengte det å komme i dag?? Det er jo feiring av min mor i dag som blir 75 og eg MÅ få formen i havn!
Har brølt på elgen, massert med krem og eg føøøler muligens det er noe bedre?? Hmmm tro om eg ikkja skal prøve meg på et par timer til langt under dyna??
MÅ på butikken å ha strømpebuksa av alle ting, og siden eg "ser" for meg hvilken må eg nesten ned selv.....
Jaja tar det som det kommer og ser hvordan det går....
Utrolig irriterende og kjipt er det iallefall!



Håper formen din er på Topp
og at du får en Herlige dag :) 





Go`klem fra ei Vibbedille med vibrerende hode :) 

Ingen kommentarer: