onsdag 9. mars 2016

M1R og M1L, Ser du Forskjellen? -StrikkeTips


Hvis du er perfeksjonist i strikkeverden så slurver du ikkje,
du ser f.eks forskjell på SSK og 1 vriddrett!!!
Den diskusjonen er like irriterende hver gang HAHA

Eg vil si eg er perfeksjonist, iallefall når det kommer
til ting eg strikker/lager :)

Eg liker å lære nye teknikker og er veldig opptatt
av at det SKAL være riktig!

Å øke en maske kan gjøres på flere måter og alle har nok sin egen favoritt, men når det kommer til M1R og M1L så er de der av en grunn, ikkje bare for at du skal øke en masken, men også for at det skal bli fint! Skal gjør mitt ytterste for at du både skjønner og ikkje minst ser forskjellen :)

Ta f.eks genseren eg holder på med, den har inn/ut sving
i livet. Det skal først felles i siden 10 masker før og 10 masker etter sidemakøren, det samme når det økes;
10 masker før og 10 masker etter sidemerket.

Da er det ganske fint hvis økingene/fellingene går hver sin vei på hver sin side, og ikkje minst blir det penest!
Det å strikke 2 i èn maske funker dårlig her vil eg påstå!

Ok, M1R (Make1Right) Lag altså en Høyre maske,
da bruker du HØYRE hånd og pinne først!

Bilde 1: Ta opp tråden i mellom pinnene forfra med høyre pinne, Bilde 2: Sett den inn på venstre pinne.
Bilde 3: Strikk rett i fremre del av masken
Bilde 4: Du kan enkelt se at masken skrå ut på høyre?

Så bra, da er iallefall me enige, så er det andre veien;


M1L (Make1Left) Lag altså en venstre maske,
denne er enkel!

Bilde 1: Plukk opp tråden mellom pinnene med venstre pinne forfra. Bilde 2: Strikk masken vanlig vriddrett,
dvs i bakre ledd Bilde 3: Du ser tydelig at masken
skrå ut mot venstre?

Hvis du nå tenker deg at sidemerke er i midten av disse
2 økingene så vil økingene se ut som fiskebein. Det samme gjelder fellingene (som eg er ferdige med) Da er det SSK
og 2 sammen som gjelder! Her vil også maskene skrå mot venstre/høyre, bare innover (Jubeint) Skjønner?

Håper at du faktisk ser viktigheten i dette, spesielt om du strikker i et garn hvor fellinger/økinger
viser godt er det viktig! 


Ellers er me iallefall 3 stk som er sløve i heimen i dag;
Milo, Jr og eg!

Milo benytter sjansen så snart eg legger ned strikketøyet!
Er i grunnen ganske irriterende, ja for han har startet "mudingen" og svart lang pels INN i et delikat babyrosa strikketøy er lite POP!



Men jammen er han skjønn da <3



Selv om han sove nå så har Ali vært aktiv fra kl 6 i morges! Ja eg mener, han satte 2 svære gjærdeiger samtidig som fuglene kviknet til og var på butikken når den åpnet kl 8!
Eg rulla ikkje ut fra senga før i 9 tiden
og føler meg ikkje helt våken ennå!

Heldigvis hadde eg vaska alle koseklærene i går så det var bare å hoppe rett i kosedressen og innta fast positur!
Siden Jr ligger vadder er det ikkje behov for meg å gå ut
og eg kjenner eg ikkje har hatt lufteturen min! *Gjesper*

Jr sov veldig lenge, joa han ble vekket halv 7,men sov altså videre-Nå når han våknet fikk eg i han Paracet
og Migrenemedisin så eg håper det
ros i land på en rolig måte!

Nå skal eg bare strikke noen få runder så blir
det ENDELIG raglan!
Fikk målt genseren på tvers i går og jammen holder den MIN strikkefasthet utregning SUPERT! Den er nesten 54 cm på tvers, dvs nesten 108 cm rundt - PERFEKT! JuHuuu

Der ser du! Det ER en fordel å strikke PRØVELAPP!
Ikkje stapp fingra i øre og rist på hue, hvor mange gensere f.eks har blitt for stor/liten når du har valgt pinne/garn på måfå uten å sjekke strikkefastheten??? Selv har eg noen som ble str TELT! Men, det var FØR!


Nei, nå må eg sette opp farta her så kanskje eg snart
får en arm på pinnen!




Kos deg videre
sånn midt i uka :)





Go`klem fra ei fornøyd Vibbedille :)

Ingen kommentarer: