onsdag 6. januar 2016

Når innse at man ikkje lenger er Størrelse XL?


JuHuuuuu NY pysj in the house! *Stor jubel*

Meeeen som vanlig rister Ali nok en gang oppgitt på hodet....."Hvorfor kjøper du alltid alt for store klær?"
Tja si det....er bare blitt sånn! Når eg kjøper noe i butikk prøver eg aldri, derfor snapper eg som regel med meg minst str XL eller større - er jo pyton å komme hjem
med noe som er for lite...
For stort derimot kan man alltids bruke....

Dessuten kjøper eg en del på nett, som denne pysjen over, og DA tar eg aldri mindre enn XL og eg kunne nok fint hatt
str M i denne, men eg bytter ikkje, det gidder eg ikkje hehe Dessuten er det godt at en pysj er litt store,
men altså ikkje alt for store hehe Shitt au!



"Problemet" er at når eg ble ødelagt på sykehuset raste eg ned 40 kg på No Time! Det er nå hele 15 år siden! HJELP så lenge siden! Ja faktisk i disse dager for så lenge siden gikk livet til Helv.......! Dvs det eg livet eg kjente DA! Ja sånn som jobben, firmaet mitt og ikkje minst det sosiale livet uten for husets 4 vegger....Rett i dass rett og slett, pga av real tabbe.....Jaja nok om det!

Men altså, 40 kilo borte vekk på sykehuset, fikk aldri en jevn overgang, la på meg ca 10 kg de neste 5 årene igjen når eg fikk i meg litt mat og har ligget jevnt der,
ja foruten noen nedturen innimellom.

Nå siden oktober har eg ufrivillig bare gått ned ca 7 kg så nå er eg snart tilbake der eg var, dvs eg har slettes ikkje behov for XL, skjønner? Men hvordan få det inn i hodet??

Eg vet at problemet er MATEN! Vanligvis er eg glad i mat, men ikkje nå lenger, joda det er en del eg syns er godt,
ja bedre enn noe annet, men det hjelper ikkje når du får vondt av egentlig alt.....Man er konstant kvalm og det beste er å holde seg borte fra mat.....Slitsom i lengden, ikkje sant?

I går da me var ute å handlet kjøpe eg flere poser med diverse Rugmel og skal kjøpe noe frø etc for her SKAL det bakes skikkelig Dansk Rugbrød! Må bare "Ha dagen" hehe Nå kjøper eg dansk Rugbrød og 1 skive inneholder nesten 300 Kcal noe som er BRA! Da trenger eg nemligen ikkje spise så mye, men eg har innsett at eg trenger RIKTIGE kcal for å få kroppen til å fungere litt mer, skjønner? Nå tror eg ikkje at eg får i meg mer enn 600-700 kcal totalt på en dag.....

EG er langt fra TYNN! Det er ikkje noe problem om eg mister 10 kg for å si det sånn, men da vet eg at EG ikkje trives for ansiktet blir så kantete hehe Pr i dag veier eg litt over 75 kg, da eg ble ødelagt var eg nesten 110! SÅ det var BRA å bli kvitt de kiloene selv om det ble gjort på feil måte :)

For 5 år siden bare vandret vekten nedover, ja det ble så galt at eg kom i kategori:Underernært og Feilernært, da gikk eg med matsonde rett i tynntarmen og det gikk greit i forhold til smertene siden maten ikkje måte passere magesekk og det nye systemet mitt :) Det som skjedde da var at eg fikk ALT for mye kcal i forhold til aktivitetsnivået mitt og eg fikk eg skikkelig BILRING hehe Ernæringsfysiologen sa at det er DER kroppen har lageret sitt hehe

Noe av den ringen er der ennå og kiloene forsvinner fra alle andre plasser, rart, er det eneste som irriterer!
Snakk om skikkelig problem HAHA


Dette er hvor håpløst det er;

I dag har me sånn "HajallaMajalla" Dag, dvs: Det blir ikkje laget noe middag, det er masse mat og alle spiser det de vil ha - De beste dagene for meg! Vettu hvorfor?

Jo, det er veldig vanskelig å si "Nei Takk" til mat når Ali har stått å kokkelert og laget himmelsk mat, eg spiser da littegrann og sitter igjen med tidenes mage etterpå.....
Jo, han er selvfølgelig klar over situasjonen, lager mat etter hva som er best for meg, men det nytter ikkje likevel....
sånn er det bare!

Så nå har eg laget meg min egen "middag":
Ca 1 dl vanilje yoghurt og litt crusli :)
Ja eg blir faktisk mett og med så lite mate
går det veldig greit :)

Det beste for meg er sunn og god mat som inneholder mye kcal/god næring slik at eg trenger bare spise littegrann,
men alikevel få i meg masse, skjønner? Nei, det er IKKJE aktuelt med Næringsdrikker, har prøvd de aller fleste bla på sykehuset og alle kommer opp igjen
og de er skikkelig gufne! Synd, men sant!

Det som også er dumt er jo at eg ikkje eier matlyst, det hjelper jo slettes ikkje på situasjonen! Ali har funnet ut at det lureste er å bare servere meg et eller annet på en tallerken og gi det til meg i fanget hehe Det kan være f.eks grønnsaker/frukt eller litt middag eller en god skive :) 


Skjønner du problemet?
Eg er ikkje tynn, men ganske normal, spiser extremt lite
og inntaket av kcal er veldig lavt, går ufrivillig ned i vekt, hadde eg hatt skjoldbruskkjertel og vanlig stoffskifte hadde eg rast ned i vekt ! Gjør ingenting at eg tar av litt, men eg syns at det bør gjøres på riktig måte likevel! Dessuten syns eg det er godt å ha noen kilo "å gå på" for eg har jo opplevd en del perioder hvor de har vært gode å ha......
Ja det er ganske fortvilende egentlig.....selv om alle sier eg ser GOD ut! En litt sånn komplisert problemstilling vil eg si...

Anyway, neste gang SKAL eg klare å kjøpe
en pysj i str M hehe

Likte du pysjen min??
Da kan du bestille deg en HER!



Nå er det tid for Strikkings :)






KOS deg og ha en
HERLIG ettermiddag!





Go`klem fra ei mett Vibbedille :)

Ingen kommentarer: