torsdag 10. september 2015

ENDELIG-Eg har strikket litt igjen!

Sent i går kwell var formen så pass at eg fikk strikket et par timer og sett en film! *KRYSS i Taket*
Det er utrolig hvor godt man slapper av når man strikker, 
ja eg ble ganske salig i blikket hehe Nå er det god gang på vrangborda på Lekebuksa :) Skal strikke ganske lang vrangbord siden eg strikker buksa i str 3/4 år fordi Sjarmøren er ganske slank og da må eg legge på litt lengde :) 

Formen kjennes enn så lenge ganske rolig ut så eg satser på at eg får startet på bein nr 2 i dag :) 


I dag har eg vært SUPER-WOMAN! Jepp! Formen var ikkje på Topp da eg sto opp halv 7-fant meg selv stående ved siden av senga pga leggkrampe fra HELL! Karret meg nå inn i kroken etter hvert og fikk i meg kaffi- Deretter slo eg i bordet til meg selv og tenkte:"I dag skal eg på SUS uansett!"

Grunnen til at måtte på SUS var fordi den ene prøve måtte sentrifugeres ganske kjapt.

Fikk også vite HVA den prøven gjaldt....

DET MÅ JO ALLTID VÆRE NOGE TULL!

Nå skal du høre, ja hvis du gidde :) 
Vet at mangen av dere bryr dere om mitt ve & vel så eg skal prøve å forklare i kort tekst: 

Altså, som du vet så fjernet eg jo i fjor hele skjoldbruskkjertelen og de lot BIskjoldbruskkjertlene stå igjen-dette er veldig viktig for produksjonen av Kalsium.

Det som i noen tilfeller skjer er at biskjoldbruskkjertlene "hovner opp". Disse kjertlene regulerer altså mengden kalsium i blodet ved hjelp av et hormon som heter PTH. 
PTH virker slik at det henter kalsium fra benbygningen når det er for lite i blodet og når det er for mye i blodet så sender PTH det tilbake til benbygningen. Ved forstørret BIskjoldbruskkjertler skiller kjertlene, evn bare en av dem ut FOR mye PTH. Dette fører til at det hentes ut mer kalsium fra benbygningen enn det som er nødvendig. 
Da blir det alt for høyt kalsiumnivå i blodet.

Denne situasjonen kan til slutt føre til 
Nyrestein og Nyresvikt.......
Andre bivirkninger er; Mye kvalme, oppkast, tretthet og diarè......eg har dem alle......

Andre kjipe muligheter for at denne situasjonen oppstår er jo selvfølgelig kreft i BIskjoldbruskkjertlene, 
men den er godartet i 80% av tilfellene 

Det er altså PTH nivået som ble målt på SUS i dag og etter ca 30 min med stikking av 2 forskjellige personer traff de ENDELIG ei åre ved hjelpa av en liten Butterfly :) 

Kommende tirsdag skal eg i CT og NESTE fredag skal eg til legen og DA håper eg han har ALLE resultater på bordet 
og at det er en helt ANNEN grunnen for mine steiner......

HVIS det er som forklart over må eg sannsynligvis fjerne disse BIkjertlene og da blir eg satt i en NY situasjon med en kropp som ikkje produserer kalsium-
det er ganske kjipt i grunnen......



Over til noe MER koselig! BLOMSTER! 
Høstblomster! Ååååå det er så herlig! Fikk ei STOR krukke med nydelig Lyng av mamm`en min i dag og en DIGER....
ja ka hette den igjen??......Den til høyre?? 
Uansett, den fikk eg i forsinket gave av min tante :) 

Ellers er eg straks klar for å NYTE ei skål med FANTASTISK Linsesuppe, etter det blir det muligens en kwil før eg rigger meg til for kwellen :) Ryggen har vært ganske rolig så langt 
i dag så eg håper det varer ut dagen i det minste-
trenger å slappe av i kroppen kjenner eg :) 
Blir jo fullstendig UTSLITT kan du si! 



Men du?
KOS deg masse og NYT
en forsinket SOMMERDAG :) 





Go`klem fra ei meget optimistisk Vibbedille :) 

1 kommentar:

Elin sa...

Det en krysanthemum 🌸