fredag 18. september 2015

Kan DU Strikke en I-Cord? Lær det her hvis ikke :)

Skal love deg at dette er noe av det enkleste som finnes innen for strikking, men det er faktisk ganske mangen som ikkje kan det. Eg hadde strikket i mange år før eg fant ut, etter ble lært dette og nå tenkte eg å fortelle det videre for kanskje akkurat DU har lurt på hvordan noen får så fine snorer i de strikka plakkene mens du bare hekler en remse med fastmasker-JA, eg har hekla mange fastmaskesnorer til bla luer og så er det såååå mye finere 
og mer praktisk med en I-Cord snor :) 

Selv om det går kjapt og er veldig enkelt tar det likevel bittelitt mer tid enn en hekla snor. Før eg la meg i går strikka startet eg på I-Corden og kom vel ca 25 cm avgårde på, 
tja.....10 min ca. 

Hvis du ikkje kan dette kan du ta å starte med 
å  Se Denne Videoen :) 
Etterpå kommer du til å si: "Åååååå ja, var det SÅ enkelt!"


Eg strikker min I-Cord i Østlandsgarn på pinne 3-
da blir den fast, rund og fin :) 
La opp kun 4 masker og den blir ca 1 cm bred om eg legger den flatt-akkurat supert til mitt formål.


Det går også an å bruke en slik Strikkemølle - 
men helt ærlig? Tror vel muligens at før du har skjønt denne eller i det hele tatt fått det til slik du vil kunne du har strikket den ferdig for hånd hehe

Husker da eg var liten så laget min farmor en egen strikkemølle med ei stor TreSnelle :) 4 små spiker og ei heklenål var det som skulle til og hele familien fikk etter hvert både smykke og armbånd *Gode Barndomsminner*

SÅNN! Da har du gjerne lært noe nytt i dag også? Eller?


* * * * *


Ok, til nå har denne dagen vært ganske laaaang, 
gikk hjemmene fra 8.15 og kom hjem litt før kl 13 og sååå kjørte eg ut igjen halv 2 for å hente Jr på skolen-Ali sovna på sofaen hvis ikkje hadde han gjort det :) Dvs at nå for litt siden dalte eg ned her i kroken fullstendig SLIPS!!

Startet med at eg hadde legetime kl 8.45 og eg gikk ut etter ca 20 min enda mindre klok enn det eg var da eg gikk inn......Eg har da slettes ingen nyrestein! NOP aldeles ikkje, ALT var i den skjønneste orden med mine nyrer, ja alle uringanger og ledere var fri for steiner og svulster det samme var de nærliggende organer også-ALTSÅ: NOTHING!! Hmmmm Okeeei......KA NÅ DA??

Jo, da starter sirkuset da, for smertene MÅ man uansett til bunns i......det er altså starten på ei mølle som går kjapt håper eg! Først skal eg inne til rønker for å ta bilder av HELE ryggen, skuldre, hofter og bekken-dette er for å utelukke-
for mer må gjøres fordi det fortsatt er blod i urinen.....
Blæra ser fin ut på CT-Bildene, men på CT får man ikkje sett skikkelig på innsiden.......BLÆ! Derfor skal eg altså inn på SUS og sjekke dette innvendig.....Heldigvis får eg narkose for dette vil eg slettes ikkje være med på-NOP aldeles ikkje ;) 

Ellers var den smelta med blodprøver eg tok på SUS fine bortsett fra forhøyet kolesterol. Gikk på medisin for dette tidligere, men kuttet de ut for å se om det steg igjen, nå er det på an igjen for å få det ned. Veldig lite eg kan gjøre med stakkarslige kostholdet mitt så nivået mitt regnes for arvelig, utover det var leverprøvene litt forhøyet noe de har vært siden skaden eg ble påført i 2001 og den store operasjonen 
i 2005 da de laget nytt system. 
Dette har altså en årsak som de vet om. 
Henger du med?? 

Vet`kje om eg gjør det, er i grunnen ganske LEI av å feile noe! Det er liksom NOK med det eg har for DET har eg på en måte under kontroll og har innfunnet meg meg-trenger da slettes ikkje noe mer......men OK, er i det minste Lykkelig over at Nyrene mine er Flotte :) 


Nå skal eg inn på rommet Solstråla skal ha når hun kommer hjem for med FØYK nemligen gjennom IKEA (Grøss!) også 
i dag! Fikk med oss en SUPERGOD madrass, litt pottel 
og doddel som eg skal pynte senga med, 
ja og ny dyne og pute-NÅ blir det nok så fint atte, 
jenta vår skal iallefall få sove godt om ikkje annet :) 

Dermed tar eg nå HELG, helgekosen er godt plassert 
i skapene og middagsmenyen er planlagt 
for flere dager fremover :) 





KOS deg og Ha en
NYDELIG Fredag!
Tastes etter hvert :) 






Go`klem fra ei litt frustrert Vibbedille :) 

1 kommentar:

Sylvia sa...

God kveld i stua Vibeke.
Om du ikke har sovna, da..... Jeg er helt smadret etter en stressfull dag på jobb. Første dagen etter ferien, og full rulle. Kan tro jeg kjenner det nå. Skal nyte og strikke i sofaen i kveld, om jeg ikke sovner sittende, he he...
Nå håper jeg de finner ut hva som feiler deg. Snakket med ei venninne i dag, og hun hadde byttet lever for tre mnd siden, uten at jeg hadde fått det med meg!!!!
Hestetømmer har jeg laget årevis. Laget sånne med tråsneller jeg også. Og laget et av et tretog med klosser, som guttungen hadde en gang. Barneluen med snor er mye bedre å ha knyttet rundt haka, enn de tvinnede snorene , det er sikkert.
Nei, skal jeg få strikket litt da tro? Nå kom pus også, for å kose litt ved siden av meg her. Må trå til, jeg nå.
God helg .
Klem