fredag 18. desember 2015

Delfiakake - En tradisjon i 5 Generasjoner


Ungene her i huset er 5.Generasjon som liker DelfiaKake
og fra de var små har dette vært den kjekkeste kaka å lage :) Det er liksom bare til å dytte oppi det beste du vet :) 

I vår kake har me tatt oppi:
Hjemmelage FruktFlesk marsipan, mandler, parranøtter, valnøtter, dadler og tørket aprikoser :) 


Selv er oppskriften er fra mange år før krigen og den er slik:

Lag eggedosis av 2 egg og 3 ss sukker

Samtidig har du 4 ss sterk kaffi i ei gryte sammen med
250 gr Kokesjokolade og 250 gr Delfiafett
(Eg bruker ca 175 gr Delfiafett)

Når eggedosisen er ferdig setter du farten ned på maskinen og tømmer Sjokoladen & Co i en tynn stråle
oppi til alt er godt blandet



Kle så en brødform med Bakepapir, tøm litt av sjokolade oppi og legg ditt første lag med ting som nevnt
over DU liker best :)

Eg fikk 3 lag på min.....


....og på toppen kan du jo pynten den litt :) 

Her er det ingen regler, det er bare å kjøre på for dette blir Himmelsk Godt uansett :) 

La den stå i kjøleskapet iallefall et døgn før du
evn deler den opp :)
Eg tar den så ut av formen og fjerne bakepapiret, pakker den i matpapir, alm.folie og så i en brødpose :)
Hvis du unngår kjeks oppi kan denne kaka "leve" ganske lenge bortsett fra hvis du spiser den opp :)

Eg har iallefall gjemt den litt bak i  kjøleskapet hehe
ENN så lenge :)


* * * * *


Ahaaa nå er det jaggu meg JULEFERIE, ja på ordentlig!
Herlig når skolen tar tidlig Juleferie og at det nå ikkje bare er 2 dager til Julaften! Slik var det i fjor og da fikk me liksom ikkje koset skikkelig FØR Jul (I ferietiden) hehe
Men i år er det PERFEKT for det er jo nesten
1 uke til Kwellen! KOSELIG <3 

I tastende øyeblikk står Amira på kjøkkenet
å kokkelerer Nachos til kwells, sånn blir det når ungene bestemmer, derfor blir det også Lasagne i morgen hehe
Jaja, greit når de da lager maten selv :) 

Ellers må eg jo si at Ali og eg er utrolig stolte av Jr!
Det var et MEGET bra Karakterkort han kom hjem med i dag så da ble det et PaySafe kort på butikken :) Jepp, av og til må man jo belønne ungene når de virkelig har prestert!

Men tar eg kwell her i sofaen og skal bare kose meg, 
DU kan jo ta deg en tur inn på JUBILEUMET MITT 
og få deg en flott premie!

JuHuuu




KOS deg nå og ikkje stress!
Nyt kwellen!
Jul blir det okke som :) 






Juleklem fra ei veldig GLAD Vibbedille :) 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så heldige dere er da, her i Moss er det skole til og med den 22., det føles helt feil - vi rekker liksom ikke helt det vi skal....
Jeg lager sjelden delfiakake, men i år står den på "lagelista", kanskje i morgen!!! Men hvorfor ikke kjeks?
Nyt fredagskvelden, her skal strikketøyet fram. Julegave og tidsnød........
Hilsen Margaretha i Moss

Vibbedille sa...

Min erfaring er at Kjeksen blir dårlig så mye fortere anne alt det andre og selve kaka, har opplevd at kjeksen ble grønn...hehe
Men om kaka spises fort, ja da blir jo det problemet eleminert hehe

Det er iallefall den kjappeset jaja å lage :) JAMMY!

Gunn Kristin sa...

Denne kaken vekker barndomsminner. Mamma lagde alltid den da det var jul. Vi kan dessverre ikke bruke egg...

Vibbedille sa...

Da hadde eg brukt kun kokesjokolade og Delfiafett, det er jo det me gjør me all den andre sjokoladen :)

Håndarbeidsfrua sa...

Delfiakake må til, men her i huset må det være Per-kjeks, og nå tror jeg ikke den er å få lenger. I tillegg noen skiver marsipan og geletopp. Ingen problem med at kjeksen blir grønn her. Er borte nesten før den er stivnet hvis jeg ikke gjemmer den. Må også lage risboller. har begynt å lage dem i muffins-papirformer så blir det ikke så mye søl. Men dette kan jo ikke lages før bitte lille eller lille julaften. Var innom og så på responsen på ditt jubileumsinnlegg. Ikke snaut med kommentarer der du. Kos deg.
Har ingen skolebarn lenger, men synes Østfold er trege i år. Hadde forventet at 18. var siste skoledag, men den gang ei. T.o.m tirsdag må de møte på skolen.
Klem fra Liv

Sylvia sa...

Din Delfiakaka ser himmelsk ut.
Måtte vise den til mamma, for da min bestefar levde, laget hun den alltid til ham til jul. Det var noe han fikk hvert år!!!! Og det var favoritten, for han elsket sjokolade!!!
Jeg spiste også av kaken, som var med Per-kjeks, som hun over her nevner. Den var altfor mektig, men jeg MÅTTE ha en bit til!!!!
Jeg er klar for jobb. Siste lørdag før jul. Og det blir nok ville tilstander, he he.......
Kos deg med den deilige kaka di.
Klem