mandag 7. desember 2015

FLESK - En lang Juletradisjon


Du kan si det sånn at eg har 2 stk EKSTATISKE
gutter i heimen! Flesket er i boks :)
Det er det BESTE de vet og kunne spist det hele året :)

Fra eg var ganske lita kan eg huske tanta mi alltid kom en tur før jul og da hadde hun med seg Flesk og Brente mandler - Det var en tradisjon, for det var KUN hun som laget det
og delte med alle, nå er det vel eg som har overtatt den rollen Ho Ho Ho Selv om flere og flere (i vår familie) som spiser mindre og mindre og helst INGEN Julekaker,
DERFOR får GODE naboer nyte godt av disse kcal`ene.

Dette er ikkje vanskelig å lage, du bare være
veldig nøye med vannmengden!



Kan jo nevne at disse glassene fant eg på Nille i dag,
kun 39,- og det går akkurat 500 gr Flesk oppi :)
Cluet med glassene er at det være tette for kommer det luft til blir fleske tørt og til slutt hardt.
Får du èn dråpe vann oppi her,
ja da får du deg en geleklump hehe


Her har du oppskriften:
1 porsjon


Start med å legge 30 plater Gelantin
i 2,5 dl kaldt vann - VÆR NØYE med vannet!

Ta så nye 2,5 dl vann i en gryte
sammen med 1 kg sukker.
Dette skal så vidt boble, ta bort gryta.
Nå tar du en og en gelantinplate (som er blitt veldig bløte)
oppi gryta og rør den helt ut. Når alle platene er rør ut tar du bare litt av vannet fra skåla til gelantinen opp, men ikkje alt!
Deretter deler du blandingen. Blir ca 5,5 dl i hver del

Ta så en farge i hver del og tilsett SMAK.
Våre Røde er Bringebær (Fra Rema)
De Gule og Blå er Sitron (Fra Rema)
De grønne er eple (Fra Panduro)

Eg drypper godt oppi, du skal kjenne litt "dunst" opp
i nesa når du bøyer deg over.

Tøm så hver farge i sin egen form, eg bruker de avlange formene til Tubberware.
Blandingen skal være ca 1,5 cm tykk.

Dette gjorde eg 2 ganger, 2 porsjoner altså,
derfor fikk en 4 farger.
Totalt ble dette 2,7 kg ferdig Flesk.

Hvis du finner meg på SnapChat: @vibbedille kan du se hvordan eg gjorde det i dag, men for de som ikkje er på Snap kan eg forklare kjapt:

Når Flesket er stivnet i formene, skjær langs kanten med en skarp kniv (Dypp den først i kaldt vann) Skjær så en og en strimple, dra den opp og klipp det opp over en skål med sukker. Veldig viktig å få Flesket rett i sukker for det er akkurat som superlim!

Rot Flesket rundt i sukker, ta det så oppi en sil og rist av for mye sukker, ta det så over i en langpanne f.eks og la det ligge der mens du fortsetter. Når alt er klippet opp lar du det "Lufttørke" noen timer før du fordeler det i glasser :) 



PeanøttSmør glasser er smarte å samle på, de har t.o.m rødt lokk! I hver av disse glassene gikk det 300 gr.
Nutella har hvite skrulokk og Nøtte har grønne skrulokk,
alle 3 er perfekte til Julesnopet!

Nå vet du iallefall HVA som skal spises til frokost neste år
for her må det samles hehe



Har jammen ikkje blitt mye strikkings i helga, men har da fått gjort andre ting :) For øyeblikket så sover han Ali så eg setter ikkje i gang på kjøkkenet ganske ennå. Mulig eg potler sammen noen flere kaker senere, hvis ikkje er eg mer enn fornøyd med dagens innsats så langt :) 

Tenkte eg skulle sitte her å nyte dette strikketøyet litt
og klappe litt på Sponsor Premien som kom i posten i dag! Kan TRO den er lekker, legger den nok snart ut
og eg tror du blir forelsket!

Nei, eg får lage meg en kopp kaffi til
så tastes me etter hvert :) 





Ha en Fin-Fin ettermiddag :)





Juleklem fra Vibbedille i Julemodus :) 

5 kommentarer:

Ida sa...

Hva er det du bruker som smak? Er det gelé? :) Så veldig gode ut :)

Vibbedille sa...

Smaks Essenser, slike små flasker, eg kjøper de som sagt på Rema og Panduro :) Tror muligens Jernia også har for de har mye flotte matfarger iallefall :)

Gunn sa...

Det ser slett ikke feil ut med juleflesk. Mmmm

Anonym sa...

Mmmlmmm det så godt ut, må prøves Birgitte Aarøe

Marit sa...

Jeg laget sånt gelegodter i fjor, bare med gelatinpulver i stedet for plater. Det ble veldig populært, så jeg må nok lage i år også.
Vi laget bl.a gule med sitron, og i sukkeret til de gule blanda jeg litt sitronsyrepulver, da ble de gule sure som surt smågodt! De gule forsvant først...