mandag 14. desember 2015

Shoppe seg til Gjeldsslave??



Jepp, det er DET som står på planene i dag, ja etter at me forsvarlig har levert Amira fra oss på togstasjonen.
Turen går videren til en moderat kjøpesenter hvor ALLE gavene skal i boks! Det som ikkje blir kjøpt i dag ja da blir det lite til de me mangler! hehe

Finner sikkert noe i egne hyller og skuffer som eg kan pakke inn, fin måte å rydde på HAHA Neida, eg gjør jo ikkje det, men er det akseptabelt med Brukte Julegaver? Ja, forutsatt for at gaven passer til mottaker? Er det virkelig skandale eller er det bare de som går på organisert Jul som bør finne seg
i brukte gaver? Da er det liksom godt nok?

Hvorfor ikkje kjøpe til de som gjerne aldri opplever å få noe nytt for så å kjøpe noe brukt til den tanta som har alt?
Lurer på hvordan den twisten hadde funket i praksis. 

Helt ærlig? Eg hadde ikkje vært flau over å gi en brukt gave, ja forutsatt at gaven "passet" til vedkomne. Kunne fint gått inn på Fretex å shoppet vilt og hemningsløst, hvorfor ikkje?
Er virkelig krava så store og dyre at det hadde blitt månalys hvis eg gjorde det?

Noen shopper seg til FANT I jula! Er DET mer rettferdig?
Det å skaffe seg Kredittkort eller Avtalekjøp i desember er en lettvint metode for å skaffe seg WOW gaver og imponere, men hvem sitter med Gjelda resten av åretlivet? Inkassovarslene og Namnsmannen? Jo, det er giveren som var for flau til å kjøpe gave etter EGEN lommebok for
å imponere mottaker! Det er virkelig gått FOR langt med dette gavepresset! Ikkje så rart heller når store kjeder reklamere med "Årets Julegave" til KUN 5.999,- "Kjøp Nå og betal når skattepengene kommer". Ei virkelig felle å gå i, ja det er neimen ikkje bare musene som går i den gitt!

Nei, vettu hva? DA går eg heller på Fretex!
Det må bli slutt på å "produsere" gjeldsslaver i Jula!
Senk KRAVA sier nå bare eg!

HUSK heller hva Jula VIRKELIG står for!


"MatOrgie"/Akvarellkritt - Tegnet av undertegnede :)

God MAT, kaker og KOS!
Det å NYTE tiden sammen og vise kjærlighet til sin neste!
DET er skikkelig Jul det! NYTE dager sammen i pysjen, tenne lys og senk altså krava!

EG har satt en grense på hvor mye gavene skal koste til hver enkel, en grense som gjør at me kan kjøp litt extra til de 2 barna vår samtidig som me har penger å leve for i Januar!
Jepp, for lønna som kom nå, ja den skal faktisk vare omtrent HELE januar også!

Nei, Takke meg til Kos her hjemme i kroken min :) 

Men Gøy? Jepp, det skal me ha det i dag
når me skal ut på handel hehe
Ender vel opp med litt galskap vil eg tro hehe




Anyway!
KOS deg og ha en
Flott mandag!



Her REGNER det og er iskaldt!





Juleklem fra ei Kritisk Vibbedille :) 

5 kommentarer:

Marianne sa...

I min bok er brukte ting en fullverdig gave om det passer mottakeren. Eg er av de som heller vil ha 5 brukte bøker fra Fretex enn en ny dyr bok under treet. Det gjør meg glad:)
Alternative gaver som myggnett, skolemateriell og geiter er nok og noe som dukker opp i de gavene eg gir bort. I dagens samfunn har vi mer så nok som regel. Det er på tide å bremse utviklingen.
I vår familie er det ikke så mye pakkeutveksling lenger. De som ikke er konfirmert(2 stk) og ellers trekker vi et navn(1 pakke) hver. Det er rett og slett deilig:)

Anonym sa...

Så sant, så sant. Helt enig med deg . Bedre å kose seg, enn å stresse rundt for å ha alt "up to date " kos dere på handletur.
Betina

Anne Elise sa...

Hos oss har våre ungene "Secret Santa" hvor hver får sin å gi gave til. Ellers er det mange barnebarn etter hvert og alle skal ha sine tine, så pakker blir det en del av likevel.....
Ellers prøver vi å sette grenser, kose oss sammen i stedet!

Anonym sa...

Hei
Nok en gang skriver du et innlegg fullt av kloke ord!
Bloggen din er bare heilt super. Eg komenterer ikke så ofte, men leser alt du skriver. Mye klokt og til ettertanke.
Pluss alt det flotte som handler om strikking!
Ha en fin handledag og ei fortsatt trivelige førjulstid .

Hilsen Gjertrud

Line Kristine sa...

Kloke ord! Det er da tanken som teller, ikke antallet lapper man har betalt for gaven!