onsdag 9. desember 2015

Sprø Sjokko - Varmer i ganen


Dette er ikkje den type sjokoladekake som ungene kaster seg over, det er jo i grunnen veldig positivt for oss voksne!
Endelig en kakeboks som ikkje blir tom på et Blunk!

De er ikkje særlig søte, men litt sånn....tja...hva skal eg si?
De varmer iallefall i ganen på en måte, kanskje de er littegranne bitre? Uansett, gode til kaffien? JA det ER det :)

Faktisk så er dette en av de første kakene eg begynte å lage som liten! Tror eg kan ha vært en sånn 10 år ca, ja for det var da eg overtok kjøkkenet i Jula - elsket å bake til Jul!



Oppskrifta, ja den kommer her:

300 gr margarin/Smør
2 dl melis
Dette røres hvitt

Tilsett så:
3 dl mel
3 dl potetmel
3 ss kakao

Bland alt sammen, kna deigen lett, rull som en pølse
(litt tjukkere enn en 5`er)

Skjær skiver som er ca 0,5 cm tykk, legg på brett og pensle med eggehvite og strø på hakka mandler.

Stekes på 175gr i 12-15 min

Oppbevares på tett boks 

Ka du sitte der for?
Kom deg på kjøkkenet! Ho Ho Ho
Disse er kjappest av de kjappeste
og DU er jo Lynkjapp! :)

* * * * *

Nå skal eg være dønn ærlig for disse kakene gikk rett til
"H" i dag da eg laget de selv! *ler*

Eg hang over Kenwood`en og holdt på med 300 gr smør, "blingser" bort på oppskrifta og måler opp 300 GRAM MELIS
(i steden for 2 dl) og kjører på videre i oppskrifta!
Oppdager etter hvert min egen fadese og UTEN å spør Ali som ER Konditor dryler eg en eggeplomme(??)
nedi bollen og durer litt mer mel nedi,
syns deigen kjennes og smaker super ut!

Ruller i vei og får hele 90 kjeks på brettene, hakker mandler og pensler i vei, slenger første brettet i ovene
og traller å rydder på kjøkkenet!

"PLING" sier det i klokka og eg svinger brettet ut av komfyren mens eg brøler "HEL....TE!!!"
Ali kommer ilende og ler seg nesten ihjel da han ser en BOBLENDE "masse" som freser på brettet!
Ja, 300 gr MELIS blir i grunnen en veldig fin.......KNEKK! *sutrer*

Eg er på vei til bare å smadre resten av de ventende kjeksene, men Ali kaster seg over og redder de fra bosset,
ut med Kenwood`en igjen, mer mel, ja mer av det meste
og han styrer i vei mens eg tramper inn i dusjen.....
Det var DEN økta på kjøkkenet! De ferdige kakene til Ali blir helt greie, men IKKJE slik de SKAL være!

Men eg skal LOVE deg, følger DU oppskrifta over her,
ja DA får du noen veldig GODE sjokoladekjeks :)
Eg LOVER! <3

Nå er me heldigvis tom for både egg og kakao så eg kan bare sitter her i kosekroken min for det er lite i mi bok som kan bakes uten det *ler* PAUSE!



Tenkte bare eg skulle trøste meg selv og strikke videre på tidenes lue! Ja for denne tar egentlig tid! IKKJE fordi den er vanskelig, overhodet ikkje, men hver gang eg kommer til ei sånn "leppe" så blir det en litt lang pause hehe
Men eg er så fornøyd for eg ser at den blir fin!

Har forresten fått 2 nye SponsorPremier i posten i dag! JuHuuuu og steikte bananer altså!
Dette er noe du virkelig TRENGER, eg lover +
en masse herlig garn som du kan kose med :)


Men du? På lørdag skal eg trekke ut HVEM som skal få Julegave av meg i år, har fått så mange FLOTTE
og innholdsrike kommentarer at eg blir helt rørt!
Det er fortsatt mulighet for å melde sin interesse
og det kan du gjøre HER! Ho Ho Ho

LYKKE TIL!




Tenn noen lys, sleng deg på rompa
og NYT en varm og God Kwell :)





Juleklem fra ei Glad Vibbedille :)

3 kommentarer:

Håndarbeidsfrua sa...

Jeg har egg og melis, men mal og potetmel er ikke i mine skap. Må nok kjøpe inn litt så det blir noen få kaker. Bruker mandel-mel, kokos-mel eller det jeg finner av fuglefrø når jeg baker.
Melis er ikke hva jeg bruker, men kjekt å ha når utflytta barn finner ut at det er tomt midt under baking.
Unnskyldning nok til å fortsette å ikke gjøre noe dette.
Liv

Marianne sa...

Action på kjøkkenet:) Vi kan ikke få det perfekt hver gang vet du, blir tøft for de rundt oss da.
Nyt strikketøyet og kaffen<3

Anonym sa...

Elsker bloggen din. Er innom ørten ganger om dagen. Du e goe.
Mvh Betina