lørdag 5. desember 2015

Lyst å lære noe NYTT? - Nytt Strikkeprosjekt


Julesangen sier: "......så ingen går i felle......" 
MEN, eg går i fella hver eneste gang!

Jepp, da eg viste deg denne KULE lua til
Wooly Wormhead (luelink) tidligere i uka ramla eg pladask! Eg syns den så morsom ut og eg bare digget den,
typisk noe eg faller for *ler*

Som eg har nevnt flere ganger nå så startet "MesterSkapstrikkingen" i går, ja for i dag starter jo
Håndball VM - JuHuuuuuu Prosjektet mitt er altså denne lua, ja for ei lue går kjapt (vanligvis) så planen var å ikkje bruke hele Mesterskapet til å strikke den, for eg har jo andre ting som OGSÅ må bli ferdige, men utfordingene startet ALLEREDE da eg skulle legge opp....

Veldig ofte når eg ser navnet på en merkelig oppleggsmetode kjører eg på med min egen vanlige
og "safer", men eg så jo at denne gangen var vel ikkje akkurat DET det lureste.....hmm....
Showet var dermed i gang!

Hvis du studerer bildet over så ser du at stripene er jo sånn "lepper" som henger utenpå lua, ikkje sant?

Ja, så DA var eg faktisk nødt til å tvinge meg selv til å lære noe nytt, for her kunne eg slettes ikkje bruke vanlig rett
og vrang for denne "leppe" teknikken skal
jo gjentas gjennom hele lua!

Oppleggesmetoden heter
Du BØR iallefall lære deg denne om
du skal strikke lua over :) 



Første forsøk ble forkastet, grunnen var fordi eg la opp direkte på rundpinnen og da fikk eg bare snurr på trådene. Fant så en rett lang pinne, la opp og så strikket eg det inn på rundpinnen-DA gikk det så meget mye bedre :) 

Som du ser på bildet så er det en gul
tråd gjennom oppleggsmaskene?
Du legger altså opp med en tråd og garnet du skal strikke med (Dette ser du i filmen over)


Du strikker 5 pinner rett og så trer du rundpinne nr 2 gjennom maskene fra opplegget og trekker ut den gule tråden,
da har du altså 2 pinner i strikketøyet,
en ved opplegget og på "slutten"


Som det her.

Nå bretter du oppleggspinnen på innsiden av strikketøyet
og bretter arbeidet slik at vrangsiden møter vrangsiden,
du holder på 2 pinnertupper i ventrehånd og hovedpinnen
i høyrehånd og så strikker du det sammen med
en maske fra hver pinne, Skjønner?
Dette er altså starten på lua på bildet over.



Når du har strikket de 2 pinnene sammen har du brettet de 5 omganger du har strikket og du har fått din første "leppe" :) 

ALT det som vises på bildet over her var det eg brukte HELE fredagskwellen og deler av natta på! haha
Joa, eg hadde et mislykka forsøk, men det forkasta eg fort! Men mitt råd her er altså å legge opp på en langpinne
og passe på at opplegget på ingen måte
snurrer seg rundt pinnen.

Dette er egentlig lettere å skjønne når du sitter med det
i hendene, men mitt råd er å IKKJE gi opp for til slutt blir det jo så fint og du får ei lue med flotte teknikker som
faktisk ga deg en utfordring :) 
Eg ELSKER slikt! :) 



I tastende stund praktiseres ME TIME for de
3 andre Zzzover ennå! Eg var den første som la meg i natt og da var klokka halv 4!!! HAHA

Jepp, me er type nattmenneske alle 4, men eg er nok en blanding med A-menneskene for eg MÅ liksom opp å nyte morningene, ja ja, morning og morning, klokka var nesten halv 11 da eg klikket på kaffien :) Men dog.

EGENTLIG så er det JuleShow i storhallen i dag hvor Jr skulle vært med på akrobatiske øvelser på trampett, meeeeeen Jr avlyste det i natt....Han var flere timer på trening i går kveld, tok en "Twist" og landa UTENFOR matta og slo seg skikkelig......ergo går han som ei "kråke" og klarer verken hoppe eller sprette. Eg sa at me kunne jo gå likevel, men det ville ikkje han, ja han var nok litt lei seg ja.

I slike tilfeller ser eg slettes ingen grunn til å tvinge ungene, hadde det vært fordi han f.eks var nervøs hadde eg nok presset han litt, men han kjenner sin
egen kropp aller best selv.

Selv med avlyste planer blir nok lørdagen fin den;
Ali skal kokkelere hjemmelaga pizza og Håndball VM starter! JuHuuuu

Eg har vel egentlig bestemt av morgendagen er DEN dagen hvor eg starter bakinga!
I dag må eg jo strikke på mitt nye strikketøy hehe

Planen var å lage "FruktFlesk" i dag, men siden me "bare" kjøpte 2 kg sukker utgår akkurat det!
Tror eg vil starte med Smørkjeks for å få prøve de nye KakeStemplene og mulige eg følger opp med litt Vepsebol- DET er en fin start det :) 


Nå skal eg bare svinge meg en tur på badet slik at eg ser presentabel ut her i kroken og deretter er det bare
å fyre løst med pinner og garn :) 

Håper formen din også er tålig bra slik at dagen din blir fin!





Været er perfekt for InneKos!
NYT Lørdagen :) 






Juleklem fra ei Vibbedille i stemning :) 

1 kommentar:

Unknown sa...

Der var lua si ja, ser den utfordringen din.
Den blir knalltøff!
Her skal jeg også følge med på håndballen, men sliter meg gjennom mønsteret på en Marius poncho.

Ha en flott dag