tirsdag 22. desember 2015

Eg fikk en mail...den var trist og tøff...


For et par dager siden fikk eg en lang og flott mail, ja den var trist og tøff, men den hadde et veldig
viktig budskap OG et ønske.

Siden mailen dumpet ned i mailkassa har eg tenkt som det knaker på den for det er virkelig et viktig tema og man kan ikkje snakke for mye om det! Selv har eg hatt et innlegg hvert år og hvert eneste år blir det diskusjoner og en haug med rasende/forklarende og unnskyldene mail til meg....

Men eg lar det stå til i år også, denne gangen
på oppfording av mailens avsender.

Hun er en voksen jente på 32 år, hun har 2 små barn som hun kun ønsker det beste for, slik som oss alle.
Noe hun aldri har opplevd er en koselig jul som liten,
eller i det hele tatt før hun flyttet hjemmene fra som 17 åring. Julestemninge fikk hun ikkje tilbake før hun selv fikk
et hjem og barn.En regel som hun innførte fra
dag 1 var at Julen skulle være alkoholFRI!

JA, eg vet det er forskjell på å være alkoholiker og kose seg med et glass, men BARNA de reagerer veldig ofte på mindre enn du tro. Selv om du blir i godt humør, flegrer og ler en skala for høyt og syns du har det helt herlig, ja så er det ikkje sikkert barna syns det samme...

Barna blir i veldig mange tilfeller usikre og de får den berømmelige klumpen i magen når "noe" ikkje helt stemmer, en stemning som burde være helt unødvendig i jula, enig?

Er det egentlig nødvendig med alkohol i jula?
Akevitt før man spiser, øl/vin til maten og conjakk til kaffien
og gjerne en kveldsdrink?
Tenk deg godt om, klarer du deg uten?
Er det mulig å servere alkoholfritt?

Er sikker på at en Munkholm kan smake like godt?
Eller ER det følelsen du er ute etter??

Ønsket hennes var om eg kunne skrive et innlegg om dette temaet siden eg når ut til ganske mangen og hvis det fikk øynene opp på bare èn person så var det iallefall èn søskenflokk som fikk en jul uten klumpen i magen....


Hva har DU i glasset i Julen?





Juleklem fra Vibbedille <3 

12 kommentarer:

Reidun sa...

Jeg har Coca Cola eller CB Julebrus i glasset :) Alkohol og barn hører ikke sammen.

Quiltefeen sa...

Jeg har vokst opp med en mor som er alkoholiker. Derfor har jeg valgt et liv som avholds, mine barn har aldri opplevd en jul (eller annen høytid) med noe annet enn brus/vann og Munkholm. Og vi har det kjempekoselig!!
Flott at du tar opp dette, er dessverre veldig mange barn som ikke har det så bra i disse høytider...
En riktig god jul til deg og dine..

Håndarbeidsfrua sa...

Dette kan ikke sies ofte nok, men dessverre, de som nyter i meste laget, ser det ikke selv og vil ikke høre snakk om det.
Jeg stiller nok i klassen festbrems, men det får så være. Kjenner på den klumpen selv i en alder av godt voksen +++, så det er ikke bare barn som føler på dette. Liker ikke når folk blir noe annet enn det de er.
Min fulle støtte til slike innlegg som dette. Klem fra Liv

Line Kristine sa...

Jeg syns det er veldig bra at du skriver dette innlegget, for dette er et viktig tema. Det er noe som altfor mange barn opplever. Selv om jeg er voksen, så liker heller ikke jeg når folk har drukket såpass at de forandrer seg. Så kan jeg bare prøve å tenke meg hvor fælt det må være for barn, de som er så avhengige av trygghet.
Så vil du kanskje få noen negative reaksjoner på dette innlegget også. Men de kommer nok i så fall mest sannsynlig fra mennesker som føler seg truffet på et ømt punkt. Jeg skjønner at det for en alkoholiker ikke er bare å la være å drikke. Men det fins hjelp å få for dem også. Alle vi andre, som ikke har et avhengighetsproblem i forhold til alkohol, syns jeg skal la være å drikke når det er barn til stede. Noen vil sikkert kalle meg en festbrems nå, men det går veldig godt an å kose seg masse uten å drikke en dråpe alkohol.

Hilde sa...

Veldig viktig!!! Selv drikker jeg sjelden alkohol, mener glad i ei øl iblant. Jula feires sammen med barnebarna og da er det Munkholm eller brus til maten. Støtter innlegget ditt fullt ut!!!

Vibbedille sa...

Er selv avholds og hvis eg kan så unngå et selskaper/høytider hvor det serveres alkohol, ja så gjør eg det. Liker det ikkje selv når f.eks fam.medlemmer blir overstadig blide og eg vil heller ikkje at mine barn skal være en del av det :)

Har ingen vonde opplevelser selv fra barndommen, men barn og alkohol hører overhodet ikkje sammen i noen sammenheng, ferdig snakka syns eg!

Tusen Takk for flotte tilbakemeldinger <3

Liss sa...


Her i huset er det vann eller brus til maten.
Har ikke barn her, men er enig med det du sier. Har for mange år siden opplevd overstadig berusede personer ved matbordet, og aggressiviteten som kan oppstå.
Barn merker det fort når det er alkohol med i bildet.
God Jul til deg og dine! <3

Fjordheim sa...

Kjempeflott at du skriver dette.
Er så utrolig viktig.
Har ingen behov for alkohol, Verken i jula eller ellers.
Håper noen leser dette og tenker seg om en gang til
Ha en flott julehelg sammen med dine kjære :)

Hiks sa...

Viktig tema det med alkohol/drikking og barn tilstede.
Her serveres både øl og brus men her er ikke barn tilstede og det er kum øl til middagen.Vi, altså mor og far i huset, går på sterke medisiner som ikke bør blandes med alkohol og guttene er vant til 1-øl-regelen.
Blir nok nye regler når barnebarna kommer :-)

GOD JUL vibbedille !!!

Anonym sa...

Syns kanskje dette kommer opp vel mange ganger mot høytider men det er nok fordi det aldri har vært et problem hos oss så jeg "ser" liksom ikke helt greia . Nå når du skriver om at hjelper det omså bare ett barn så er det verdt det så kjenner jeg meg enig. Det kan faktisk ikke skrives eller nevnes for mye, tenk om det endrer jula til et barn. Da er det faktisk verdt det!:) Har vokst opp med at mor og far tok seg 1 øl eller 1 glass til maten, aldri noe mer. Kan ikke huske at vi barn noen gang stusset over eller ble usikker og vi har hatt den fineste barndommen å se tilbake på. Er likevel veldig forsiktig ovenfor mine barn, vi er under 30 begge to og har to små barn. Jeg liker best brus og drikker det i jula, mannen tar gjerne en freeze/munkholm til julemiddagen. Når barna er lagt tar han seg kanskje en cognac, men det holder med en. Da er det jeg som går inn til barna om de skulle våkne. Ikke fordi man endrer seg etter 1 cognac eller fordi han blir beruset men det er noe med følelsen av å ha drukket som ikke passer med barn. Noen synes vi er veldig nøye, det har vi fått høre i selskaper og lignende men det får så være. Syns faktisk det er rart at jeg må forsvare at jeg drikker brus! Alle spør om det er smått på tur, er jeg prippen osv.. Jeg liker ikke vin, øl osv. Skulle tro at det var grunn nok!? :) Nei god jul vibbedille, jeg skal nyte min julebrus med verdens beste samvittighet og vite at mine barn vokser opp med en koselig julaften og trygge rammer. Dine barn er heldig som har en så reflektert mamma!:)

Vibbedille sa...

Eg er ei heller prippen, for eg har kunnet danset på bordet med kun en Pepsi i magen, så eg skjønner ikkje at andre syns det er et problem at me ikkje drikker hehe

Eg ble avholds før eg ble syk (Var 20) og nå kan eg ikkje drikke noe i det hele tatt pga indre skader/medisin, men det er absolutt ikkje noe tap.

Og eg HÅPER virkelig at noen av de som velget et galss for mye med barn til stedet leser innlegget og ikkje minst kommentarene her.

KOS dere jenter og ha en fortryllende herlig Jul <3

ainaeh sa...

Viktig tema!! Synes det er flott du tar d opp. Er nettopp på slike arenaer som når mange det bør taes opp. Fortsatt god jul alle sammen :)