søndag 6. desember 2015

SmørKjeks - en JuleKlassiker


Et godt Juleminne fra barndommen......
Sitter på farmor sitt kjøkken mens hun baker Smørkjeks
og eg drikker kald melk og mumser varme kaker :)

Har i flere år vært på jakt etter den "Riktige" kjeksen og for et par å siden fant eg den! Ja så nær som det lar seg gjøre,
eg gjorde en liten endring og eg kom enda nærmere!

Du er nødt å oftre en liten stund på kjøkkenet med disse Go`sakene, her kommer oppskriften:

300 gr smør (Valgfritt)
200 gr sukker
Røres godt sammen

Tilsett 2 egg og rør godt
Ha oppi ca 2 ts vaniljeessens
Bland inn ca 530 gr mel
1 ts bakepulver
en knivegg med salt

Elt det hele i maskinen, men kna den lett sammen på benken, pakk den i plastikk og la den ligge i kjøleskapet
1 times tid mens du drikker kaffi og strikker :) 




Kjevl så deigen sånn ca 0.5 cm tykk og trykk ut
passende rundingen, f.eks med et glass :)

I år fant eg ENDELIG slike kjekke kakeStempel,
du kan se mer om de HER!

Stekes i 12-15 min på 180 grader
De skal så vidt begynne å blir litt gyldne i kantene




Da er det bare å klargjør litt kjeks å gi bort <3
Me har et eldre ektepar her i blokka som er såååå skjønne
så de skal få noe godt til kaffien tenkte eg <3

De store kakene er ca 7 cm og de små 4 cm,
oppbevar i kakeboks sammen med matpapir :)

Totalt fikk eg 20 store og 40 små kaker, 
men tror det blir minst en porsjon til.....
mange av kjeksene har allerede fått vinger! Ho Ho




Kan ikkje skjønne at eg sto opp såååå tidlig i morges!
Eg mener, det er jo SløveSøndag!??
Men uansett, ca halv 9 klikket eg på kaffien og eg KJENTE at i dag blir eg ikkje våken!

Men litt har eg da gjort! Det første eg gjorde i dag var
å smelle sammen 2,5 kg Fruktflesk så nå står det bare
å venter på å bli klippet opp, ja og så laget eg jo kjeks. Vepsebola tror eg bare utgår i dag for nå kjenner eg på ryggen at eg bare blåser ut lysa
og kryper under dyna et par timer :)

Men, ingen vet, kwellen den er lang den så kanskje det blir noe mer? Uansett så dukker nok oppskriftene opp her inne etter hvert, ja slik at eg kan friste deg ut på kjøkkenet :) 

Håper du også har en GOD dag?




KOS deg iallefall og ha en
Fin og herlig søndag videre :) 






Juleklem fra ei Trøtt Vibebdille :) 

2 kommentarer:

Anne Elise sa...

Koselig! Tenkte å prøve med på smørkjeks jeg også!!

Bundingen sa...

Jeg kjøpte slike stempler i fjor og laga smørkjeks, men i år får det være. Valgte å steike tyske skiver, og der var det rikelig med smør, en halv kilo i en porsjon. De er knallgode, men bør nok gi bort en del. Har ikke godt av å spise så mange før jul.
Husker jeg vant "flesk" hos deg i fjor. Det fikk bein å gå på....

Fortsatt fin førjulstid!

Klem fra Ingunn