torsdag 17. desember 2015

OREO HJERTER - De unges favoritt!


Hvis eg bare lager disse Hjertene ja da trenger eg ikkje
å lage noen ting annet, det er beskjeden eg får fra
ungene her hjemme :)

Det er litt dill, men akk det er SÅ verdt det :) 

Dette må du gjør:

Knus 2 ruller med (Blå) Oreokjeks mens du f.eks ser en episode av favorittserien din, 
her har du meg i formiddag - Mye man kan gjøres
her i kosekroken :) 


Du må mose det ganske godt for formene røra
skal oppi er jo ganske små :)

Før du setter deg ned her å knuser kjeks legger du 200 gr
(1 plate) Melkesjokolade i vannbad for da er den smeltet når du har knust ferdig - Effektivt :)

Deretter blander du sjokoladen oppi med
kjeksen og blander dette godt :) 
Da er det bare å stappe massen oppi alle de små hjertene
og det er 2 Slike Former eg bruker.
Eg fikk totalt 41 Hjerter :) 

Når alle formene er fulle setter du formene i kjøleskapet
og lar det stå iallefall 1 time for de bør være skikkelig faste
og kalde for etterpå skal du dyppe de i Kokesjokolade som du smelter i vannbad sammen med litt Defia Fett :) 

Det ligger film ute på SnapChatten min over
hvordan eg gjør det @vibbedille

Når du har duppet de i Kokesjokolade setter du de
på rist og inn i kjøleskapet :)



Deretter er det bare å pakke de i en boks med matpapir mellom lagene :)
Oppbevares i kjøleskapet!

De små røde hjertene eg pynter med er sjokolade
og du får kjøpt de på Rema :) 

Spis av de mens du kan for disse forsvinner fort!




Dagen i dag har vært skikkelig koselig og eg har fått gjort ganske mye, jepp, for foruten disse Hjertene har eg laget ei stor Delfiakake som nå står i kjøleskapet :)

Da eg var å hentet Jr på skolen tok me en tur på Rema ogeg fikk kjøpt masse gode salater, type Waldorf o.l til min mor (PrisKrigen) Deretter tok me en time i sofakroken
hos henne og koset oss :)

Var også innom Nille for eg bare MÅTTE ha en lyslenke til! *Hektet*
Nå er eg ganske så fornøyd med pyntinga her hjemme :)

Sist eg var på Nille skravlet eg litt med hun som ekspederte og da var hun ganske fortvilet fordi hun hadde lovet å lage marsipankuler med ungene sine, men pga PrisKrigen hadde hun ikkje fått tak i marsipan. Dette har eg tenkt på og siden me hadde marsipan tok eg med 2 pølser til henne :)
Hun takket og bukket, men hun hadde fått tak i går kwell, men som sagt; Det er jo tanken som teller ;)

Når Jr og eg kom hjem sto Ali klar med ovnsbakt laks til middag, Jammy det smakte herlig!

Mens eg ordnet til kaffien etterpå tok Ali å åpnet posten
og han leste høyt for det var en del Julekort, men så begynte han å lese om meg! Ja faktisk ganske mye fint og eg skjønte jo ingenting og måtte overta! Jo, ganske riktig, et håndskrevet brev slikt som i gml.dager og det sto så mye koselig og ikkje minst positivt om meg så NOK en gang har noe i posten fått mine tårer til å trille!

Inne i brevet lå det 2 Gavekort på BLOMSTER! Eg ble totalt satt ut og som vanlig sto Ali bare å lo når eg sto der med trillende tårer! MANNFOLK ass! På Tirsdag når me tar den siste handlingen av mat før jul skal me kjøre inn til Stavanger for disse kortene skal svis av på Juleblomster, ja for det er faktisk noe eg ALDRI tar meg råd til i Jula <3
Snakk om å bli satt ut på en torsdags ettermiddag!

TUSEN TUSEN TAKK Marianne, du er jo ikkje sann!
Samtidig blir eg så Glad når noen forteller meg hvor
mye eg og bloggen min betyr <3
Da sitter eg ikkje her i sofakroken helt forgjeves :)

En annen gledelig ting som skjedde i dag er at Amira kommer hjem sent i kwell, eller tidlig natt! Hun er i tastende stund på vei til toget i Kr.Sand <3 Hun fikk bare et akutt behov for å komme hjem så det viser jo bare det at det er ikkje så kjekt å være alene i Jula <3
Hun er midt i eksamen, hadde èn i dag, skal ha i morgen
og på tirsdag, men det går bra siden det er på nett -
Eg er bare overlykkelig for at hun kommer hjem slik at kan KnuseKose henne litt <3 

Nå er det uansett kwell og eg skal strikke og kose meg, 
noe eg håper du også gjør :) 




NYT KWELLEN!





Juleklem fra ei Lykkelig Vibbedille :)

3 kommentarer:

Håndarbeidsfrua sa...

Søte deg, du sitter da ikke å knuser og jobber oreokjeksen myk og medgjørlig for hånd. Da hadde jeg blitt GAL. Bruker en liten foodprosessor med kniver. Går på et blunk. Ønsk deg fra Solstråla, Ekspert har slike små hendige saker som tar liten plass i skapet og er uunnværlig når jeg må knuse fuglefrø til knekkebrød, bake oreokake, eller bare vispe en skvett fløte. Følger jo med en hendig visp også.
Disse hjertene så farlig gode ut, men jeg fikk en ide som er ennå farligere. Kjevle ut marsipan og legge opp formen slik at den også dyppes i sjokolade.
Tror jeg finner strikkepinnene litt raskt jeg, for jeg har perfekte former i et skap på vaskerommet og det er alt for tidlig å lage snop ennå.
Klem fra Liv.
Ps. Så hyggelig med gavekort på blomster. Er deg vel unt.

Vibbedille sa...

Hehe ja eg veeeeet, men da må eg stå så mye lengre rett opp og ned på kjøkkenet hehe + at eg leste en plass at når det gjaldt Oreokjeks måtte den knuses for hånd pga kremen? Vet ikkje hvorfor, men eg har alltid gjort det slik hehe Kosa meg eg vettu hehe

Det med marsipanen skal eg jammen teste ut, sikker på at de ikkje blir skwiset når eg trykker de ut? Ja for marsipan blir jo ikkje helt harde i kjøleskapet?

Sylvia sa...

Du er bare fantastisk du Vibeke!!!!
Vi har visst vært heldige begge to, denne uka her. Du fikk gavekort på blomster, og jeg har fått på bakevarer. Pluss at jeg fikk en pose julete fra en snill kunde i dag. Må si det har vært noen tårer i øyenkroken de dagene her, ja.
Når jeg knuser kjeks til ostekake , tar jeg først å smeller kjevla over kjekspakken, før jeg lemper kjeksen oppi to brødposer jeg har lagt dobbelt. Så kjevler jeg ivei, til de knuses. Men det er nok noe med det du sier, om kremen i kjeksa, ja.......pluss at det er godt for deg å sitte.
Men du fixer det du. De julehjertene ser bare nyyyydelige ut!!!!
Og den Delfiakaka ser farlig ut, rett og slett!!!!
Nyt fine dager. Jeg skjønner du koser deg masse om dagen. Helt fortjent.
Førjulsklem fra meg.