mandag 16. november 2015

JA, eg er Frivillig Avholds


Ja tenk du, eg valgte helt selv at Nok er Nok og NÅ vil eg være avholds! Dette valget tok eg desember 1990 -
Det var en helt spesiell situasjon som fikk meg
til og ta denne avgjørelsen.

Som tenåring med mange idretter som eg brant for, noen også på konkurranseplan passet det dårlig å ta seg en våt fest i helgene. Det var som regel opp tidlig lørdags morgen for å komme seg på trening.

Allerede tidlig, i 14-15 års alderen merket eg at presset var der, det kunne være en bursdagsfeiring hvor enkelte hadde "smuglet" med seg noe som gikk på rundgang. Det var lite Pop å si nei, men eg sto med mitt valg allerede da. 

Sommeren -87 var da eg fikk prøvd hva denne "rusen" alle snakket om egentlig var! Eg var på ferien hos min søster
i Frankrike og det var mange fristelser. Fikk servert en mugge med "Juice"! Det var vel noe av det beste eg hadde smakt og drakk villig, dette kunne da umulig være farlig?
Men kombinasjonen Malibu og Tropisk Nektar ER farlig, iallefall for ei som slettes ikkje visst bedre!
Kvelden endte med hodet i do og det var MIN første erfaring-slettes ingen god en!

På videregående kunne eg ta en helg av og til hvor eg var med på en fest, me var en vennegjeng som byttet på å være sjåfør. Men når eg nå ser tilbake på det hadde eg vel heller liten kontroll på de edle dråpene! Hadde ikkje lært meg den beste drikke kontrollen, noen ganger hadde eg det gøy mens andre ganger ikkje fult så gøy...
Man blir i grunnen ganske så DUM vil eg påstå!

Da russefeiringen startet var eg slettes ikkje opplært
og innledet feiring med å kwerke ei stor Martini på vei til Landstreffet og hele treffet ble tilbrakt i sovende i baksete på en bil.....Kjipt! Allerede DA hadde eg bestemt meg for
å ALDRI røre alkohol igjen, men i den alderen var det faktisk ganske vanskelig for det var FÅ som virkelig
støttet opp om dette.

Mye kan skje når man er påvirket av alkohol, ingen må komme til meg å si at man har kontroll! Hemningene svekkes og man flyter med en bølge, en bølge man slettes ikkje kan kontrollere - man kan faktisk komme opp i veldig farlige situasjoner. Det var flere situasjoner som oppsto som mer enn èn gang fikk meg til å ville slutte med dette her, eg var på ingen måte avhengig, men de helgene hvor eg tok meg en fest har eg vel få gode minner fra....SÅNN er det bare.....

Det var 1989-90 som fikk meg til å bli bestemt!
Hadde kommet opp i situasjoner som eg må leve med resten av livet, lære å leve med. 

Sommeren 1990 flyttet eg til Sveits, sammen med 3 venninner, fortsatt kunne eg ta meg noen øl eller en drink.
På denne tiden ble eg ganske bekymret når eg kjente det begynte å snurre, eg prøvde så godt eg kunne å la være
og leita etter "støtte" for å få det til.

Det var på denne tiden eg traff Ali. Me hadde vært sammen en liten stund da en venninne og eg var og hadde oss en øl før me skulle treffe gutta våre, plutselig sier det PANG og alt blir svart! Det som skjer foregår på en måte ved siden av meg selv og alt er bare en tåke når eg prøver å huske!
Eg ble hentet av ambulanse på gata og kjørt til sykehuset....Det ble en ganske så hektisk natt! Vertsfamilien min (eg var aupair) ble tilkalt og alt var kaos. Etterpå får eg vite at "NOE" var blitt puttet i glasset mitt! Eg var blitt pumpa og det var i grunnen en farlig situasjon, DA var det nok!

Nå hadde eg også den støtten eg trengte, Ali var der!
Han støttet min avgjørelse og sammen startet me et liv helt uten noe form for alkohol :) Dette er nå 25 år siden
og eg savner det aldri :) 


Selv nå får eg kommentarer på at eg ikkje drikker!
"Jammen, et glass vin er da ikkje farlig!" Nei, i teorien er det ikkje det, men nå kan eg faktisk DØ av det! Noe de fleste bare blåser av, men det er sant! Etter at eg ble ødelagt (syk)
i 2001 kan eg aldri røre alkohol mer og det er som regel dette eg bruker som unnskyldning selv om den ikkje blir tatt seriøst i alle settinger. Kombinasjonen av skaden og medisiner + alkohol er livsfarlig!

Fortsatt syns eg det er skremmende å se hvor lite alkohol som skal til for å endre oppførselen på en person, noen blir også ganske ufyselige. Ja nå snakker eg om de voksne

JA eg vet at noen kan sitte å nyte ETT glass rødvin
og virkelig kose seg med dette og det unner eg den personen, men når flaska er tom er det mange som ikkje er seg selv, det er DA eg syns det blir ubehagelig. 

Flere ganger er Ali blitt beskyldt for å tvinge meg til å være avholds fordi han er muslim, men det er ikkje sannheten.
Eg slutta med alkohol FØR eg visste at me skulle gifte oss
og det var uansett noe eg selv hadde bestemt meg for. Skjønner ikkje at folk har problemer med at eg, eller me er avholds! Men me får stadig høre det eller får "rare" blikk når me Takker Nei til vin med maten.

Neste gang du byr en avholdsperson på alkohol kan du gjerne tenke hvordan du reagerer når vedkomne Takker Nei?


Tar meg mye heller en Kaffi eg!
DET er edle dråper det :) 


Tusen Takk for at du orket å lese alt :) 




Ha en STRÅLENDE mandag!
Har du lagt på vinterdekk?





Go`klem fra ei MorgenGlad Vibbedille :) 


5 kommentarer:

Unknown sa...

Du er bare en av mange som er avholds! Tommelen opp for deg og dere.

Jeg drikker verken, øl, vin eller champis, liker det ikke.
En irish eller en baylies er godt, men det er ikke snakk om 1 per mnd en gang, så det er nesten "blåkors" tilstander her hos oss.
Mye bedre med god kaffe og sjokkis :o)
Ha en flott dag videre.

Unknown sa...

Er SÅ enig med deg i at det å vera avholds,er noko ikkje alle forstår
" Du kan no vel ta eit glas vin (eller øl) til maten" er det vanlige. Nei, me kan ikkje det ! Han far kan det ikkje på grunn av medisiner,og eg kan det ikkje på grunn av smerter i kroppen. Sånn er det, me har det flott uten alkohol. Ha ein fin dag, her holde me på å blåsa vekk og regnet kjem på tvers !

Bundingen sa...

Flott innlegg i disse julebordstider!
Har aldri skjønt hvorfor folk må ha en "gyldig" grunn for å la være å drikke alkohol. Dere er gode forbilder for barna, og det er kjempeviktig!
Her har vi besøk av Kong vinter. 15 cm nysnø, og det snør fortsatt. Kom oss heldigvis heim fra Kristiansund mens det ennå var oppholdsvær og greit vinterføre.
Her strikkes det til julemarked, luer og sokker.

God mandag til deg fra Ingunn

Rakel Sch sa...

Flott skrevet :)
Jeg kan godt ta ei pils eller et glass vin en fredagskveld.
Men etter å ha fått den jobb-fylla uansett dag helt i vranga går det i alkoholfritt eller vann for meg i sosiale lag.
Får også spørsmål om jeg ikke skal ha et glass vin men sier det som det er at jeg ikke synes det passer seg å drikke midt i uka !

Anonym sa...

Alkohol eller alkoholfritt bør være den enkeltes valg uten at andre stikker nesa si i det. Vil du ha et glass vin hos meg kan du få det, men jeg har alltid noe annet om du foretrekker det, uten spørsmål og mas. Det er ditt valg og selvfølgelig helt i orden for meg. Jeg er selv veldig utrygg rundt alkoholpåvirkede mennesker, det har jeg alltid vært. Selv mine nærmeste. Jeg vet ikke hvorfor, det har såvidt meg fortalt aldri skjedd noe. Jeg drakk ikke alkohol før jeg var godt over 20 år, drakk ingenting om jeg var på byn, da ville jeg ha kontroll.Selv i russetida. Følte meg og føler meg tryggere i private lag, da kan jeg godt ta et glass eller to. Kan ikke huske at jeg har vært dritings noengang og har heller ikke noe ønske om å bli det. Flott at du og andre tar opp temaet. Viktig at folk får gjøre som de føler for. Kanskje man heller skulle stille spørsmål om de faktisk skal ta det glasset, om ikke de har drukket nok nå? Mvh nattugla