torsdag 19. november 2015

Norsk GRATIS oppskrift på SteinTøffe sokker!

Foto: Dib Hassan Ali Najem / Design: Vibbedille


ENDELIG etter litt Bom-Strikking er sokkene mine ferdige
og de ble AKKURAT slik eg ville ha de! Er sååå FORNØYD! 

Eg har lagt ut diagram på sokkene før, men fikk en del spørsmål om eg ikkje kunne skrive resten av foten også,
klart eg gjør, så lenge behovet er der gjør eg det for det er jo ikkje alle som har en Sokkeoppskrift i hodet :) 

Først litt Fakta:
Mine sokker er strikket i Østlandsgarn, bråtet (vrangborden) er strikket på pinne 3,5 og selve foten er strikket på pinne 3 




Siden eg strikket disse sokkene spesielt for de nye støvlettene mine har valgt å ha glatt fot, du kan bare kjøre på å strikke mønster helt ut om du vil :) Ingen problem :) 

Da begynner me

Legg altså opp 51 m og start med 1 rett (veldig viktig)
Du avslutter også omgangen med 1 rett. Resten av sokken strikkes enten i mønsterborden eller 2 rett 2 vrang.

Eg fordelte maskene på 3 pinner; 15m-21m-15m
(Du kan fint bruke 2 rundpinner)
Poenget var å få alle mønstermaskene på 1 pinne


Følg diagrammet til du har ønsket lengde på bråtet,
eg gjentok hele rapporten 3 ganger.
På siste pinne felte eg 1 maske på hver pinne
(Altså 3 masker) = 48 masker
Samtidig skiftet eg til pinne 3 m

Strikket så Hællappen over 24 masker og eg valgte Eyetlethællapp, forklaring på den finner du HER!


Når hællappen er ca 6 cm
( eg strikket totalt 28 pinner, altså 14 ganger frem/tilbake)


Så er det Kile:
(Begynn fra rettsiden)

Strikk 13 rett, 2 sammen, 1 rett-SNU
Strikk 4 vrang, 2 vrang sammen, 1 vrang -SNU


Strikk frem og tilbake mens du strikker den siste masken på pinnen sammen med en yttermaske + 2 rett/vrang maske for hver pinne, til slutt står du igjen med 14 masker, Plukk så opp 16 m langs hver kant. Strikk 1 omgang rett
og strikke de "Nye" masken vriddrett.


Nå skal du starte Hælfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, strikk 2 sammen,
strikk siste maske
Pinne 2: Strikk rett
Pinne 3: Strikk rett
Pinne 4: Strikk 1, SSK, strikk ut pinnen

Nå strikker du 1 omgang rett

Gjenta disse 2 omgangene til du har 12 masker på hver pinne. Strikk foten frem til tærene.

Tåfelling:

Pinne 1: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 2: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen
Pinne 3: Strikk til 3 masker står igjen, 2 rett sammen, 1 rett
Pinne 4: Strikk 1 rett, SSK, strikk ut pinnen

1 Omgang rett


Gjenta disse 2 omgangen til du har 5 masker på hver pinne, vreng sokken og strikk tuppen sammen
med 3 pinners avfelling :) 


VOLÀ! Nå har du Vibbedille sin "Stein Tøffe Sokker"

GRATULERER!!


HVIS det er noen spørsmål til oppskriften bare spør meg :) 

Hvis og når du strikker disse sokkene blir en veldig GLAD for at du linker til nettopp DENNE siden og ikkje bare sprer diagrammet :) Litt må eg jo "få igjen" for disse sokkene
og da er det Kos med besøk :) 


Foto: Dib Hassan Ali Najem / Design: Vibbedille



Håper DU blir like fornøyd med disse sokkene som det eg er!

Håper du like sokkene så mye at du også 
Deler dette innlegget videre! *Smisker*
Tusen Takk <3 


* * * * *

Av alle ting så venter me Lyse inn dørene ganske snart! Jepp, de skal skifte Strømskap-greien for nå skal visst alle ha digitale og DA slipper me å "lese" av strømmen :)
Greit med hva man slipper :) 

Ellers har eg fått en FIN og KJEKK start på Sjalet mitt! Knekte "Koden" når sjal-strikket begynte å demre i hodet mitt så dette vil nok gå bra :) 

Skal i grunnen bare sitte her i kroken å kose meg eg,
ja med sjalstrikk :) 




KOS deg DU også og ha en
Herlig ettermiddag :) 




Blir det SokkeStrikking på deg tro??





Go`klem fra ei YR Vibbedille :) 

6 kommentarer:

Gunn Kristin sa...

Stilige sokker. Takk for oppskrift.
Ha en fin kveld i kroken din :)

Torhild sa...

Sokkene ble veldig fine, takk for oppskrift!
Ha en fin kveld med strikking på sjalet ditt, det blir nok også lekkert.
Jeg strikker ridevotter til barnebarna. Ikke det mest morsomme strikketøyet, men når jentene ønsker seg tova ridevotter, tar det ikke lang tid før bestemor er igang. Sånn er det bare!!!
Hilsen Torhild

Unknown sa...

De ER virkelig råstilige!
Disse må du da dele hos meg i Link Your Stuff Party!

Det blir bål på meg i kveldinga og da blir det en kort kveld.
Blir så trøtt av det, deilig å se i flammene å drikke kaffe.

Vibbedille sa...

Takk for det :) Hvordan deler eg de hos deg?

AnnetteK sa...

Kjempeflotte sokker!!!

De var utrolig stilig i de nye skoene dine!

Kos deg med sjalstrikkinga!

Unknown sa...

Takk for at du deltok på party hos meg i forrige uke. Nytt party i gang nu.